• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Är drama en användbar metod för konflikthantering i skolans tidigare åldrar?”

Sammanfattning
Syftet med arbetet är att ta reda på hur pedagoger med olika bakgrund ser på att arbeta med det sociala klimatet och konflikthantering inom skolan. Arbetet lyfter fram vilka metoder de använder sig av. De frågeställningarna arbetet behandlar är om drama kan vara en metod för att arbeta med konflikthantering, hur pedagogens kompetens påverkar arbete med konflikter, vilka konflikthanteringsmetoder som är användbara för lärare i skolan Och på vilka sätt konflikthantering bör vara en del av pedagogens uppgift. I litteraturstudier behandlas styrdokumenten samt litteratur om dramapedagogik och konflikthantering. Det sociokulturella lärandeperspektivet är en utgångspunkt. Metoderna vi valt att använda för att undersöka våra frågeställningar är kvalitativa intervjuer, enkätundersökning samt litteraturstudier. Resultatet visar att pedagogers utbildning och bakgrund påverkar deras inställning till arbete med sociala klimatet. Arbetet visar att pedagogerna har olika strategier för att för att göra detta arbete. Om man som lärare ska följa de styrdokument som skolans verksamhet vilar på förväntas man arbeta med ämnesundervisning men också med det sociala klimatet. I intervjuerna kommer det fram att pedagoger som kommer från den vanliga lärarutbildningen upplever en oklarhet gällande lärarens uppgifter. Den enskilda läraren befinner sig i en komplicerad situation där det råder olika uppfattningar om hur uppdraget ska gestalta sig.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/25931
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_25931_1.pdf (152.3Kb)
Datum
2011
Författare
Staley, Mattias
Mahmod, Thiryan
Nyckelord
Konflikt
drama
rollspel
värdegrund
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV