Att studera franska: eget beslut eller familjens inflytande?
Abstract
Syfte:
Syftet är att utifrån Bourdieus teori om social reproduktion och särskilt begreppet kulturellt
kapital utreda om eleverna känner sig medvetna eller uppfattar en form av påverkan från sina
föräldrar när de väljer att studera franska eller om de känner sig medvetna om att det var deras
eget val.
Huvudfråga
Är elevernas val att studera franska starkt beroende av föräldrarnas kulturella kapital?
Metod och material
Enkätundersökning. Undersökningen använder strukturerade enkäter med möjlighet för
eleverna att kommentera svaren på alla frågorna.
Resultat
Resultaten av enkätundersökningen kan analyseras på tre nivåer. På en första nivå har
eleverna en tydlig medvetenhet rörande existensen av familjens inflytande eller inte över
deras val att studera franska. Ungefär en tredjedel av det totala antalet elever tycker inte att
någon påverkade dem innan de började studera franska. På en andra nivå är föräldrarnas åsikt
inte den viktigaste faktorn när eleverna valde att studera franska utan istället elevernas eget
intresse för det franska språket och det franska samhället på ett mer generellt sätt. På en tredje
nivå är föräldrarnas påverkan starkare när föräldrarna är högutbildade för eleverna som har
upplevt någon form av föräldrarnas inflytande.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Poret, Francois-Xavier
Keywords
franska
kulturellt kapital
Bourdieu
familjestra
Language
sv