Show simple item record

dc.contributor.authorPoret, Francois-Xaviersv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:19:41Z
dc.date.available2011-06-30T16:19:41Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/25932
dc.description.abstractSyfte: Syftet är att utifrån Bourdieus teori om social reproduktion och särskilt begreppet kulturellt kapital utreda om eleverna känner sig medvetna eller uppfattar en form av påverkan från sina föräldrar när de väljer att studera franska eller om de känner sig medvetna om att det var deras eget val. Huvudfråga Är elevernas val att studera franska starkt beroende av föräldrarnas kulturella kapital? Metod och material Enkätundersökning. Undersökningen använder strukturerade enkäter med möjlighet för eleverna att kommentera svaren på alla frågorna. Resultat Resultaten av enkätundersökningen kan analyseras på tre nivåer. På en första nivå har eleverna en tydlig medvetenhet rörande existensen av familjens inflytande eller inte över deras val att studera franska. Ungefär en tredjedel av det totala antalet elever tycker inte att någon påverkade dem innan de började studera franska. På en andra nivå är föräldrarnas åsikt inte den viktigaste faktorn när eleverna valde att studera franska utan istället elevernas eget intresse för det franska språket och det franska samhället på ett mer generellt sätt. På en tredje nivå är föräldrarnas påverkan starkare när föräldrarna är högutbildade för eleverna som har upplevt någon form av föräldrarnas inflytande.  sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectfranskasv
dc.subjectkulturellt kapitalsv
dc.subjectBourdieusv
dc.subjectfamiljestrasv
dc.titleAtt studera franska: eget beslut eller familjens inflytande?sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record