Dramapedagogik – En metod för elevers sociala och emotionella utveckling?
Sammanfattning
Sammanfattning:
Trots att dramapedagogik är ett etablerat arbetssätt och anses ha effekter på barns sociala och emotionella
utveckling finns förhållandevis lite forskning inom området. Mitt övergripande syfte med mitt arbete är att
undersöka på vilka sätt dramapedagogik i skolans tidigare åldrar kan påverka elevers sociala och emotionella
utveckling. Här har jag valt att inrikta mig på tre begrepp inom social och emotionell utveckling: social
kompetens, empati och självkänsla. För att besvara mitt syfte har jag som metod valt att intervjua fem pedagoger
med dramapedagogisk erfarenhet. Dessa uppfattningar har jag även kopplat samman med tidigare forskning för
att på bästa sätt besvara syftet med studien. Jag menar att det är viktigt att koppla ihop teori och praktik.
Resultaten visar att intervjupersonerna tycker sig kunna se en utveckling av elevers sociala kompetens, empati
och självkänsla. Jag vill framhålla att de här uppfattningarna skall ses i ljuset av att intervjupersonerna utgår från
en subjektiv bedömning. Då även tidigare forskning visar att dramapedagogik påverkar elevers sociala och
emotionella utveckling i positiv riktning, blir emellertid min slutsats att dramapedagogik är en bra metod för
elevers sociala och emotionella utveckling. Med studien som grund vill jag framhålla vikten av att man i
framtiden använder dramapedagogik i skolverksamheten i större utsträckning än vad som är fallet i nuvarande
stund.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2011Författare
Lövgren, Johan
Nyckelord
dramapedagogik
social och emotionell utveckling
Språk
sv