Att skapa lärdom! – En studie kring tre pedagogers syn på estetisk ämnesintegration Kursansvarig institution: Högskolan för design och konsthantverk

No Thumbnail Available

Date

2011

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Abstract

Detta är en studie som vill lyfta och medvetandegöra den estetiska ämnesintegrationen i skolan. Mitt syfte med denna studie är att åskådliggöra lärares syn på estetiska läroprocesser i skolan. Studien syftar vidare till att undersöka om elevens läroprocess blir mer meningsfull då de estetiska läroprocesserna integreras i den övriga undervisningen. Mina frågeställningar, tänkta att belysa nyss nämnda syfte, är följande: Vilka tankar har lärare kring skapande verksamhet och estetiska läroprocesser? Hur integreras de skapande ämnena i skolans undervisning? Kan lärandet gynnas i undervisningen då estetiska läroprocesser integreras? Vilka skillnader, angående integreringen av skapande ämnen, finns det i en årskurs1, årskurs 5 och i en fritidsverksamhet? Jag har i syfte att besvara studiens frågeställningar valt att använda mig av en kvalitativ undersökningsmetod där jag intervjuat och observerat två lärare och en fritidspedagog. I min resultatredovisning analyserar och diskuterar jag mitt empiriska material med hjälp av relevant litteratur och forskning. Jag har i min undersökning kommit fram till att det finns två olika sätt att se på en skapande ämnesintegration. En omedveten lärare anser att lärandet sker vid sidan av den estetiska ämnesintegrationen. En medveten lärare, däremot, anser att lärandet sker via den estetiska ämnesintegrationen. Jag vill därför med denna studie medvetandegöra lärare om de fördelar en estetisk ämnesintegration kan resulterar i då den genomförs på rätt sätt.

Description

Keywords

Estetiska läroprocesser, skapande, fantasi, kreati

Citation