dc.description.abstract | Detta är en studie som vill lyfta och medvetandegöra den estetiska ämnesintegrationen i skolan. Mitt syfte med
denna studie är att åskådliggöra lärares syn på estetiska läroprocesser i skolan. Studien syftar vidare till att
undersöka om elevens läroprocess blir mer meningsfull då de estetiska läroprocesserna integreras i den övriga
undervisningen. Mina frågeställningar, tänkta att belysa nyss nämnda syfte, är följande: Vilka tankar har lärare
kring skapande verksamhet och estetiska läroprocesser? Hur integreras de skapande ämnena i skolans
undervisning? Kan lärandet gynnas i undervisningen då estetiska läroprocesser integreras? Vilka skillnader,
angående integreringen av skapande ämnen, finns det i en årskurs1, årskurs 5 och i en fritidsverksamhet? Jag
har i syfte att besvara studiens frågeställningar valt att använda mig av en kvalitativ undersökningsmetod där jag
intervjuat och observerat två lärare och en fritidspedagog. I min resultatredovisning analyserar och diskuterar jag
mitt empiriska material med hjälp av relevant litteratur och forskning. Jag har i min undersökning kommit fram
till att det finns två olika sätt att se på en skapande ämnesintegration. En omedveten lärare anser att lärandet sker
vid sidan av den estetiska ämnesintegrationen. En medveten lärare, däremot, anser att lärandet sker via den
estetiska ämnesintegrationen. Jag vill därför med denna studie medvetandegöra lärare om de fördelar en estetisk
ämnesintegration kan resulterar i då den genomförs på rätt sätt. | sv |