Visa enkel post

dc.contributor.authorDavidsson, Ylvasv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:19:57Z
dc.date.available2011-06-30T16:19:57Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/25939
dc.description.abstractDetta är en studie som vill lyfta och medvetandegöra den estetiska ämnesintegrationen i skolan. Mitt syfte med denna studie är att åskådliggöra lärares syn på estetiska läroprocesser i skolan. Studien syftar vidare till att undersöka om elevens läroprocess blir mer meningsfull då de estetiska läroprocesserna integreras i den övriga undervisningen. Mina frågeställningar, tänkta att belysa nyss nämnda syfte, är följande: Vilka tankar har lärare kring skapande verksamhet och estetiska läroprocesser? Hur integreras de skapande ämnena i skolans undervisning? Kan lärandet gynnas i undervisningen då estetiska läroprocesser integreras? Vilka skillnader, angående integreringen av skapande ämnen, finns det i en årskurs1, årskurs 5 och i en fritidsverksamhet? Jag har i syfte att besvara studiens frågeställningar valt att använda mig av en kvalitativ undersökningsmetod där jag intervjuat och observerat två lärare och en fritidspedagog. I min resultatredovisning analyserar och diskuterar jag mitt empiriska material med hjälp av relevant litteratur och forskning. Jag har i min undersökning kommit fram till att det finns två olika sätt att se på en skapande ämnesintegration. En omedveten lärare anser att lärandet sker vid sidan av den estetiska ämnesintegrationen. En medveten lärare, däremot, anser att lärandet sker via den estetiska ämnesintegrationen. Jag vill därför med denna studie medvetandegöra lärare om de fördelar en estetisk ämnesintegration kan resulterar i då den genomförs på rätt sätt.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectEstetiska läroprocessersv
dc.subjectskapandesv
dc.subjectfantasisv
dc.subjectkreatisv
dc.titleAtt skapa lärdom! – En studie kring tre pedagogers syn på estetisk ämnesintegration Kursansvarig institution: Högskolan för design och konsthantverksv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post