Show simple item record

dc.contributor.authorO'Keeffe, Emiliasv
dc.contributor.authorHjelmström, Sandrasv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:20:13Z
dc.date.available2011-06-30T16:20:13Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/25946
dc.description.abstractUtgångspunkten till vårt examensarbete var de två kurser vi läst i bilddidaktik. Vi konstaterade tidigt att detta innehåll borde vara obligatoriskt för alla som ska vara verksamma i de lägre åldrarna, både i förskola och skola. Syftet med vår undersökning har varit att ta reda om förskolan och skolans traditioner påverkat bildverksamheten och i så fall på vilket sätt. Vi ville också jämföra hur man arbetar med bildverksamhet i de olika verksamheterna. Huvudfrågan var att försöka urskilja spår av teorier kring barns bildutveckling. Vi har undersökt bildverksamheten på sex olika förskolor/skolor för att se om vi kan urskilja olika teorier och traditioner som ligger till grund för hur bildverksamheten utformas. Vi har gjort en kvalitativ undersökning genom observationer och intervjuer i halvstrukturerad form. Observationerna och intervjuerna har spelats in i ljudformat och kompletterats med anteckningar. Materialet har vi sedan analyserat och jämförts med tidigare undersökningar på området. Resultaten visar att det är ett sociokulturellt synsätt som dominerade på de undersökta förskolorna och skolorna. En tydlig skillnad som vi uppmärksammade var den emellan de inom bild utbildade förskollärarna/lärarna och den personal som hade annan utbildning. Det blev mycket tydligt hur olika de använde bildverksamheten och vad barnen/eleverna fick med sig från det observerade tillfället. De som saknade utbildning i bild arbetade med skapande verksamhet men hade i huvudsak andra mål med sin bildverksamhet. Vad som blir tydligt är relevansen av utbildning i bild i lärarutbildningen. Vår undersökning visar att det påverkar bildverksamhetens utformning och långsiktiga planering när lärarna har utbildning med sig. Vi menar därför att vår undersökning har relevans för läraryrket. För att ge alla barn en likvärdig utbildning oavsett var i landet man bor så borde bilddidaktik eller någon annan form av grundutbildning inom bild vara obligatoriskt för alla som läser till lärare för de yngre åldrarna.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectBildskapandesv
dc.subjectbildverksamhetsv
dc.subjectförskolasv
dc.subjectskolasv
dc.title”En kräftbur! En kräftbur är blå!...” Skillnad i tradition och professionsrationaliteter i förskolan och skolans bildverksamheter.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record