”En kräftbur! En kräftbur är blå!...” Skillnad i tradition och professionsrationaliteter i förskolan och skolans bildverksamheter.
Abstract
Utgångspunkten till vårt examensarbete var de två kurser vi läst i bilddidaktik. Vi konstaterade tidigt att detta
innehåll borde vara obligatoriskt för alla som ska vara verksamma i de lägre åldrarna, både i förskola och skola.
Syftet med vår undersökning har varit att ta reda om förskolan och skolans traditioner påverkat bildverksamheten
och i så fall på vilket sätt. Vi ville också jämföra hur man arbetar med bildverksamhet i de olika verksamheterna.
Huvudfrågan var att försöka urskilja spår av teorier kring barns bildutveckling.
Vi har undersökt bildverksamheten på sex olika förskolor/skolor för att se om vi kan urskilja olika teorier och
traditioner som ligger till grund för hur bildverksamheten utformas. Vi har gjort en kvalitativ undersökning genom
observationer och intervjuer i halvstrukturerad form. Observationerna och intervjuerna har spelats in i ljudformat
och kompletterats med anteckningar. Materialet har vi sedan analyserat och jämförts med tidigare undersökningar på
området.
Resultaten visar att det är ett sociokulturellt synsätt som dominerade på de undersökta förskolorna och skolorna. En
tydlig skillnad som vi uppmärksammade var den emellan de inom bild utbildade förskollärarna/lärarna och den
personal som hade annan utbildning. Det blev mycket tydligt hur olika de använde bildverksamheten och vad
barnen/eleverna fick med sig från det observerade tillfället. De som saknade utbildning i bild arbetade med skapande
verksamhet men hade i huvudsak andra mål med sin bildverksamhet.
Vad som blir tydligt är relevansen av utbildning i bild i lärarutbildningen. Vår undersökning visar att det påverkar
bildverksamhetens utformning och långsiktiga planering när lärarna har utbildning med sig. Vi menar därför att vår
undersökning har relevans för läraryrket. För att ge alla barn en likvärdig utbildning oavsett var i landet man bor så
borde bilddidaktik eller någon annan form av grundutbildning inom bild vara obligatoriskt för alla som läser till
lärare för de yngre åldrarna.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
O'Keeffe, Emilia
Hjelmström, Sandra
Keywords
Bildskapande
bildverksamhet
förskola
skola
Language
sv