• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kroppens enda roll är inte att bära omkring på hjärnan! – En undersökning om och hur några lärare arbetar med rörelse i sin undervisning.

Abstract
Sammanfattning Vårt syfte med arbetet är att undersöka om lärare arbetar med rörelse i sin undervisning, följaktligen om de tillgodoser de elever som framförallt har en kinestetisk lärostil. Syftet med arbetet är också ta reda på hur lärare ser på elevers lärande och deras olika inlärningsstilar. Våra huvudfrågor i arbetet är; Vad anser lärare är viktigt vid elevers lärande? Tycker lärare att elever gynnas av ett rörelseinspirerat arbetssätt? Anser lärare att rörelse har betydelse för koncentrationen och då indirekt för lärandet? Arbetar lärare med rörelse? Vi har använt oss av en kvalitativ metod i vår forskning. Vi har genomfört semistrukurerade intervjuer med 4 pedagoger som är verksamma på två olika stadsskolor, i år 1-3. I vår teoretiska anknytning har vi lagt fokus på multipla intelligenser och lärstilar, främst ur ett kinestetiskt perspektiv. Vi har också fördjupat oss i hur rörelse påverkar elevers inlärningsförmåga, med störst fokus på motorik, koncentration och hjärnan. Vi har kommit fram till att pedagoger arbetar en del med rörelse i sin undervisning, dock inte speciellt medvetet. Om de arbetar med rörelse så är det ofta i form av pauser, för att deras elever skall kunna koncentrera sig längre under det stillasittande arbetet. Vi har kommit fram till att barn med kinestetisk lärstil generellt inte gynnas speciellt mycket av skolans undervisningstradition. Undersökningen har betydelse för läraryrket eftersom en lärares uppgift är att tillgodose alla sina elevers olika sätt att lära på.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/25950
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_25950_1.pdf (309.6Kb)
Date
2011
Author
Brännsten, Madeleine
Pernestam, Anna
Keywords
Rörelse
motorik
inlärningsstilar
koncentrations
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV