Kroppens enda roll är inte att bära omkring på hjärnan! – En undersökning om och hur några lärare arbetar med rörelse i sin undervisning.
Sammanfattning
Sammanfattning
Vårt syfte med arbetet är att undersöka om lärare arbetar med rörelse i sin undervisning,
följaktligen om de tillgodoser de elever som framförallt har en kinestetisk lärostil. Syftet med
arbetet är också ta reda på hur lärare ser på elevers lärande och deras olika inlärningsstilar.
Våra huvudfrågor i arbetet är; Vad anser lärare är viktigt vid elevers lärande? Tycker lärare att
elever gynnas av ett rörelseinspirerat arbetssätt? Anser lärare att rörelse har betydelse för
koncentrationen och då indirekt för lärandet? Arbetar lärare med rörelse?
Vi har använt oss av en kvalitativ metod i vår forskning. Vi har genomfört semistrukurerade
intervjuer med 4 pedagoger som är verksamma på två olika stadsskolor, i år 1-3. I vår
teoretiska anknytning har vi lagt fokus på multipla intelligenser och lärstilar, främst ur ett
kinestetiskt perspektiv. Vi har också fördjupat oss i hur rörelse påverkar elevers
inlärningsförmåga, med störst fokus på motorik, koncentration och hjärnan. Vi har kommit
fram till att pedagoger arbetar en del med rörelse i sin undervisning, dock inte speciellt
medvetet. Om de arbetar med rörelse så är det ofta i form av pauser, för att deras elever skall
kunna koncentrera sig längre under det stillasittande arbetet. Vi har kommit fram till att barn
med kinestetisk lärstil generellt inte gynnas speciellt mycket av skolans
undervisningstradition. Undersökningen har betydelse för läraryrket eftersom en lärares
uppgift är att tillgodose alla sina elevers olika sätt att lära på.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2011Författare
Brännsten, Madeleine
Pernestam, Anna
Nyckelord
Rörelse
motorik
inlärningsstilar
koncentrations
Språk
sv