Visa enkel post

dc.contributor.authorForsberg, Matildasv
dc.contributor.authorYdregården, Linasv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:20:25Z
dc.date.available2011-06-30T16:20:25Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/25952
dc.description.abstractSammanfattning: Syfte är att undersöka vilka likheter och skillnader det finns i lärares syn på bedömning i praktiska respektive teoretiska ämnen. Vi ämnar söka svar på vad lärare i praktiska respektive teoretiska ämnen anser om bedömning i allmänhet, om ämnets karaktär har någon inverkar på bedömningen samt vad de anser om att skriva skriftliga omdömen och vilken betydelse ämnets karaktär har i utformningen av dessa? Vi har använt oss av en halvstrukturerad kvalitativ intervjumetod då vi ingående ville undersöka vad lärare tänker om bedömning. Metodens form passar för vårt arbete eftersom den innebär att intervjuaren kan anpassa frågorna efter den som blir intervjuad, samt ställa följdfrågor för att få tydliga och utvecklade svar. Denna frihet såg vi som en fördel i vår undersökning då vår förförståelse var att utformningen av skolornas arbete med de skriftliga omdömena kan se väldigt olika ut. Studien visar att det finns både likheter och skillnader i respondenternas bedömningsarbete. Respondenterna tar hänsyn till olika bedömningsaspekter i olika ämnen. Den formativa bedömningen har i större utsträckning slagit rot hos respondenterna i bild och musik medan mer traditionell bedömning, t.ex. summativa provresultat, är vanligare i matematik och svenska. Studien visar även att skriftliga omdömen innebär en stor arbetsbörda för lärare, vilket leder till att omdömena blir förenklade och mer opersonliga. Eftersom bedömning handlar om att bedöma unika individers kunskaper krävs en professionell allsidig bedömning. Det gäller att vara varsam i bedömningen och noga reflektera över bedömningens syfte samt vilka positiva och negativa konsekvenser den kan leda till. Vi förespråkar med grund i resultat och litteratur en bedömning som främjar elevens utveckling och lärande oavsett ämne, en bedömning som varken har en knäckande effekt eller hindrar den kreativa skapandeprocessen. Med ökat samarbete och gemensam diskussion om bedömning bör vi lärare kunna nå långt.  sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectBedömningsv
dc.subjectformativ bedömningsv
dc.subjectskriftliga omdömen,sv
dc.title”Jag är mer osäker på vad som är ett klockrent MVG i bild” – Skillnader mellan lärarens syn på bedömning i praktiska och teoretiska ämnensv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post