Show simple item record

dc.contributor.authorSpencer, Malinsv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:20:27Z
dc.date.available2011-06-30T16:20:27Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/25953
dc.description.abstractVi har haft som avsikt att belysa vikten av att arbeta med leken som en medveten metod för barns lärande. Vårt syfte med arbetet är att fördjupa vår förståelse kring barns lek, lärande och utveckling i förskolan. Vi har haft för avsikt att synliggöra olika perspektiv och förhållningssätt kring lek. Vår frågeställning fokuserar kring hur leken framstår som viktig för barns lärande och utveckling, hur leken lyfts fram och vilken betydelse den ges i Lpfö 98 och den nya reviderade läroplanen för förskolan samt teoretiska förhållningssätt kring pedagogens roll i barns lek. Vi har valt att genomföra en kvalitativ litteraturstudie genom att studera och analysera skrifter av forskare som fokuserat på vårt valda ämne. Vi har i vårt arbete haft för avsikt att klargöra författarnas tankestrukturer för att sedan ordna texterna logiskt, genom att läsa, tolka och kategorisera forskares resultat av forskning kring lek. Vårt resultat pekar mot att även de forskare som hävdar att lek och lärande är två skilda fenomen, ser en direkt koppling mellan leken och barns lärande. Leken är en viktig aspekt av lärandet dock indikerar vårt resultat att lek och lärande inte är helt beroende av varandra. Vårt resultat visar vidare på vikten av att personal i förskolan arbetar aktivt med barns lek som ett medvetet arbetssätt för att ge barnen i verksamheten ytterligare möjlighet till lärande genom lek.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectLeksv
dc.subjectlärandesv
dc.subjectutvecklingsv
dc.subjectförskolansv
dc.subjectpedagogersv
dc.subjectkvsv
dc.titleLek, lärande och utveckling - en litteraturstudie om barns leksv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record