Lek, lärande och utveckling - en litteraturstudie om barns lek
Sammanfattning
Vi har haft som avsikt att belysa vikten av att arbeta med leken som en
medveten metod för barns lärande. Vårt syfte med arbetet är att fördjupa vår förståelse
kring barns lek, lärande och utveckling i förskolan. Vi har haft för avsikt att synliggöra olika
perspektiv och förhållningssätt kring lek. Vår frågeställning fokuserar kring hur leken
framstår som viktig för barns lärande och utveckling, hur leken lyfts fram och vilken
betydelse den ges i Lpfö 98 och den nya reviderade läroplanen för förskolan samt
teoretiska förhållningssätt kring pedagogens roll i barns lek. Vi har valt att genomföra en
kvalitativ litteraturstudie genom att studera och analysera skrifter av forskare som
fokuserat på vårt valda ämne. Vi har i vårt arbete haft för avsikt att klargöra författarnas
tankestrukturer för att sedan ordna texterna logiskt, genom att läsa, tolka och kategorisera
forskares resultat av forskning kring lek. Vårt resultat pekar mot att även de forskare som
hävdar att lek och lärande är två skilda fenomen, ser en direkt koppling mellan leken och
barns lärande. Leken är en viktig aspekt av lärandet dock indikerar vårt resultat att lek och
lärande inte är helt beroende av varandra. Vårt resultat visar vidare på vikten av att
personal i förskolan arbetar aktivt med barns lek som ett medvetet arbetssätt för att ge
barnen i verksamheten ytterligare möjlighet till lärande genom lek.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2011Författare
Spencer, Malin
Nyckelord
Lek
lärande
utveckling
förskolan
pedagoger
kv
Språk
sv