• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lek, lärande och utveckling - en litteraturstudie om barns lek

Sammanfattning
Vi har haft som avsikt att belysa vikten av att arbeta med leken som en medveten metod för barns lärande. Vårt syfte med arbetet är att fördjupa vår förståelse kring barns lek, lärande och utveckling i förskolan. Vi har haft för avsikt att synliggöra olika perspektiv och förhållningssätt kring lek. Vår frågeställning fokuserar kring hur leken framstår som viktig för barns lärande och utveckling, hur leken lyfts fram och vilken betydelse den ges i Lpfö 98 och den nya reviderade läroplanen för förskolan samt teoretiska förhållningssätt kring pedagogens roll i barns lek. Vi har valt att genomföra en kvalitativ litteraturstudie genom att studera och analysera skrifter av forskare som fokuserat på vårt valda ämne. Vi har i vårt arbete haft för avsikt att klargöra författarnas tankestrukturer för att sedan ordna texterna logiskt, genom att läsa, tolka och kategorisera forskares resultat av forskning kring lek. Vårt resultat pekar mot att även de forskare som hävdar att lek och lärande är två skilda fenomen, ser en direkt koppling mellan leken och barns lärande. Leken är en viktig aspekt av lärandet dock indikerar vårt resultat att lek och lärande inte är helt beroende av varandra. Vårt resultat visar vidare på vikten av att personal i förskolan arbetar aktivt med barns lek som ett medvetet arbetssätt för att ge barnen i verksamheten ytterligare möjlighet till lärande genom lek.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/25953
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_25953_1.pdf (157.0Kb)
Datum
2011
Författare
Spencer, Malin
Nyckelord
Lek
lärande
utveckling
förskolan
pedagoger
kv
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV