Plan mot kränkande behandling - med särskild fokus på nätmobbning
Sammanfattning
I samhället idag finns det en ökad tillgänglighet och användning av internet. Nätmobbning har därför blivit allt
vanligare och är ett problem som är svårt att komma åt. Syftet med vår studie är att se hur gymnasieskolors
planer mot kränkande behandling ser ut. Att se skillnaderna i skolornas planer, om och hur skolorna belyser
nätmobbning i planerna. Våra frågeställningar i studien är:
Hur ser planen mot kränkande behandling ut i skolorna?
Vilka skillnader finns i skolornas plan mot kränkande behandling?
Hur beskrivs nätmobbning i skolornas plan mot kränkande behandling?
Vi har genomfört en jämförande studie för att få svar på våra frågeställningar. Vi valde att granska fem
gymnasieskolors plan mot kränkande behandling. I analysen använde vi oss av Skolinspektionens checklista till
hjälp för att se skillnaderna i skolornas planer. Resultatet jämfördes sedan med vad lagar, Skolinspektionens
granskning, styrdokument, tidigare forskning, övrig litteratur belyser om skolors plan mot kränkande behandling
och nätmobbning.
Resultatet visar hur skolornas planer mot kränkande behandling ser ut. Skolornas planer ser olika ut både
innehållsmässigt och omfattningen varierar. Resultatet visar även att det finns brister i skolornas planer.
Nätmobbning och hur denna form av mobbning bör motverkas beskrivs vagt i skolornas planer. Resultatet
klargör att de verksamma på skolan däribland lärare behöver få kännedom om vilka brister som finns i skolornas
planer. Få kännedom om hur nätmobbning kan motverkas och att nätmobbning behöver beskrivas i skolornas
planer.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2011Författare
Gyllensten, Natalie
Nyckelord
Plan mot kränkande behandling
nätmobbning
Språk
sv