Problemsituationer – en analys av tre svenska matematikläromedel
Sammanfattning
Sammanfattning
Huvudsyftet med arbetet har varit att undersöka förekomsten av olika problemsituationer inom
subtraktion och multiplikation i läromedel. Huvudfrågan vi har ställt oss är om procentsatsen mellan
olika problemsituationer är större i dagens läromedel än i äldre läromedel.
Den metod vi har valt att använda är klassificering av dessa problemsituationer där vi kommer att
utgå ifrån de internationella använda klassificeringarna från ”Svenska elevers matematikkunskaper i
TIMSS 007” (Skolverket, 008). Materialet vi har använt är tre läromedel från olika årtionden. Det
första är från 196, det andra från 1976 och det sista från 004. Vi ville se om och i så fall hur
resultaten har förändrats genom åren.
Resultatet är häpnadsväckande, vi hade aldrig kunnat tro att det skulle vara en sådan ojämn
fördelning av de olika problemsituationerna som vi har kommit fram till att faktiskt är. När vi sett
hur stor skillnad det är på fördelningen av uppgifter är vi inte förvånade att eleverna i dagens
svenska skola har problem med att lösa vissa textuppgifter eftersom de inte ges möjlighet att få
någon träning av dem.
Det här har en stor betydelse för läraryrket då vi tror att det finns många lärare där ute i
verksamheten som inte har en aning om hur läromedlen faktiskt ser ut och vad eleverna faktiskt får
lära sig. Det vi har kommit fram till är ett stort problem och det behöver fler personer, främst lärare,
inom verksamheten få reda på.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2011Författare
Karlsson, Hanna
Nyckelord
Läromedel
problemsituationer
subtraktion
multip
Språk
sv