dc.contributor.author | Arvidsson, Anna | sv |
dc.contributor.author | Larsson, Therese | sv |
dc.date.accessioned | 2011-06-30T16:20:36Z | |
dc.date.available | 2011-06-30T16:20:36Z | |
dc.date.issued | 2011 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/25957 | |
dc.description.abstract | Vårt syfte med denna studie var att undersöka hur åtta lärare som undervisar i årskurs tre beskriver sin
matematikundervisning samt i vad mån de lägger fokus på kommunikation inom ämnet.
Som empiriinsamlingsmetod har kvalitativa intervjuer med åtta lärare använts. Som analysinstrument har vi
sammanställt två tabeller för att på ett överskådligt sätt kunna se samband och mönster i respondenternas
utsagor.
Resultatet av vår studie visar att läraren har en betydande roll för hur matematikundervisningen tar form.
Kommunikationen inom ämnet varierar mycket och elevernas delaktighet ser olika ut beroende på vad läraren
lägger sin fokus. Flera av våra respondenter har ingen teoretisk medvetenhet och bygger enligt dem själva därför
inte sin undervisning efter någon lärandeteori. Genom vårt analysinstrument har vi kunnat urskilja tre grupper
som bygger sin undervisning på ungefär samma sätt. De lärare som ingår i varje grupp har många gemensamma
faktorer, exempelvis antal års erfarenhet av yrket, läroboksbunden undervisning och liknande tid åt planering.
Alla våra respondenter bygger omedvetet sin matematikundervisning utefter flera lärandeteorier. Vi kan dra
slutsatsen att den ena teorin inte behöver utesluta den andra. En variation av medvetna val anser vi ger ett
lärande som strävar framåt. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Matematikundervisning | sv |
dc.subject | kommunikation | sv |
dc.subject | samspel | sv |
dc.subject | lär | sv |
dc.title | Kommunikationens roll inom matematiken – ur lärarens perspektiv. | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |