• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kommunikationens roll inom matematiken – ur lärarens perspektiv.

Sammanfattning
Vårt syfte med denna studie var att undersöka hur åtta lärare som undervisar i årskurs tre beskriver sin matematikundervisning samt i vad mån de lägger fokus på kommunikation inom ämnet. Som empiriinsamlingsmetod har kvalitativa intervjuer med åtta lärare använts. Som analysinstrument har vi sammanställt två tabeller för att på ett överskådligt sätt kunna se samband och mönster i respondenternas utsagor. Resultatet av vår studie visar att läraren har en betydande roll för hur matematikundervisningen tar form. Kommunikationen inom ämnet varierar mycket och elevernas delaktighet ser olika ut beroende på vad läraren lägger sin fokus. Flera av våra respondenter har ingen teoretisk medvetenhet och bygger enligt dem själva därför inte sin undervisning efter någon lärandeteori. Genom vårt analysinstrument har vi kunnat urskilja tre grupper som bygger sin undervisning på ungefär samma sätt. De lärare som ingår i varje grupp har många gemensamma faktorer, exempelvis antal års erfarenhet av yrket, läroboksbunden undervisning och liknande tid åt planering. Alla våra respondenter bygger omedvetet sin matematikundervisning utefter flera lärandeteorier. Vi kan dra slutsatsen att den ena teorin inte behöver utesluta den andra. En variation av medvetna val anser vi ger ett lärande som strävar framåt.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/25957
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_25957_1.pdf (634.0Kb)
Datum
2011
Författare
Arvidsson, Anna
Larsson, Therese
Nyckelord
Matematikundervisning
kommunikation
samspel
lär
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV