Jag vill, jag kan, jag vågar en studie i hur elever och lärare ser på motivation i pianoundervisning
Sammanfattning
Syftet med detta arbete har varit att undersöka vilken syn tre pianolärare och
tre pianoelever har på motivation, för att öka förståelsen för hur pianolärare
(och andra instrumentallärare) kan arbeta för att motivera sina elever. Vilka
är de viktigaste faktorerna för att motivationen ska infinna sig? Finns det
några skillnader i hur lärarna och eleverna ser på motivation? Med
utgångspunkt i den fenomenografiska didaktiken har vi använt oss av
halvstrukturerade samtalsintervjuer med olika frågeområden när vi har
intervjuat tre pianolärare och tre pianoelever. Vi har kommit fram till ett
antal faktorer som är av stor betydelse för de elever och lärare som vi har
intervjuat: tid för övning, läraren, förebilder, repertoarval, föräldrar,
självförtroende och målsträvan. Eftersom pianoundervisning sällan är ett
obligatoriskt ämne för elever är motivationen avgörande för om de kommer
att fortsätta spela eller inte. Som pedagog har man ett ansvar att göra sitt
bästa för att motivera sina elever och för att kunna göra detta är det till stor
fördel att man känner till vilka de kritiska faktorerna kan vara. Forskares
teorier om motivation förändras hela tiden, varför vi vill ge ett färskt bidrag
till området. Vårt arbete ger inte en heltäckande bild av motivation utan vi
undersöker endast hur det ser ut för några elever i deras pianospel, samt
några lärares syn på elevers motivation och sin egen betydelse som lärare.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2011Författare
Bäckvall, Carolina
Gunneng, Ellinor
Nyckelord
Motivation
drivkraft
instrumentalundervisning
Språk
sv