Matematik i förskoleklass – ett antal sidor i en bok eller lustfylld lek?
Abstract
Sammanfattning
Det ämne som sägs vara mest beroende av lärobok är matematik, vilket kan ha både fördelar
och nackdelar. Vårt intresse låg i att ta reda på hur lärare uppfattar användning av
förlagsproducerat läromedel, samt andra eventuella undervisningsmetoder i sin
matematikundervisning i förskoleklass. Detta är även studiens syfte. De frågeställningar vi har
omfattar lärarnas tankar bakom sina val av arbetssätt, vad de ser för för- och nackdelar med
att använda läromedel samt vad lärarna lyfter fram som mest centralt i
matematikundervisningen. Vi har gjort en respondentundersökning där vi intervjuat sex lärare
om sin matematikundervisning i förskoleklass. Fyra av lärarna ser fördelar med att använda
läromedel, medan två av lärarna tar avstånd från det. Vi har till viss del använt oss av ett
fenomenografiskt angreppssätt i analysen av materialet, för att urskilja variationen i lärarnas
uppfattningar. Lärarna har lyft fram både fördelar och nackdelar med att använda läromedel,
men har framför allt poängterat lekens betydelse i matematikundervisningen. De anser att
leken och ett konkret arbetssätt är väsentligt för att barnen ska få en matematisk förståelse.
Läromedlet används främst som ett stöd i undervisningen och för att barnen tycker att det är
roligt.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Jönsson, Lina
Landström, Lina
Keywords
Matematik
undervisning
förskoleklass
läromedel
Language
sv