• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Matematik i förskoleklass – ett antal sidor i en bok eller lustfylld lek?

Sammanfattning
Sammanfattning Det ämne som sägs vara mest beroende av lärobok är matematik, vilket kan ha både fördelar och nackdelar. Vårt intresse låg i att ta reda på hur lärare uppfattar användning av förlagsproducerat läromedel, samt andra eventuella undervisningsmetoder i sin matematikundervisning i förskoleklass. Detta är även studiens syfte. De frågeställningar vi har omfattar lärarnas tankar bakom sina val av arbetssätt, vad de ser för för- och nackdelar med att använda läromedel samt vad lärarna lyfter fram som mest centralt i matematikundervisningen. Vi har gjort en respondentundersökning där vi intervjuat sex lärare om sin matematikundervisning i förskoleklass. Fyra av lärarna ser fördelar med att använda läromedel, medan två av lärarna tar avstånd från det. Vi har till viss del använt oss av ett fenomenografiskt angreppssätt i analysen av materialet, för att urskilja variationen i lärarnas uppfattningar. Lärarna har lyft fram både fördelar och nackdelar med att använda läromedel, men har framför allt poängterat lekens betydelse i matematikundervisningen. De anser att leken och ett konkret arbetssätt är väsentligt för att barnen ska få en matematisk förståelse. Läromedlet används främst som ett stöd i undervisningen och för att barnen tycker att det är roligt.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/25962
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_25962_1.pdf (378.0Kb)
Datum
2011
Författare
Jönsson, Lina
Landström, Lina
Nyckelord
Matematik
undervisning
förskoleklass
läromedel
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV