Hur förskollärare introducerar talbegrepp. En studie i förskola och förskoleklass.
Abstract
Bakgrund
Bakgrunden till vår undersökning ligger i att vi undrade över vilken matematik man borde introducera
i förskolan, vilken matematik behöver barnen för att klara matematiken i skolan? Vi valde att begränsa
oss endast till talbegreppen i och med att detta är en stor del av den grundläggande matematiken.
Syfte
Syftet med denna studie var att ta reda på förskollärares uppfattningar i förskola och förskoleklass om
hur man kan introducera talbegreppen för barn.
Metod
Vi har använt oss av kvalitativa halvstrukturerade intervjuer som metod. Detta kommer vi att förklara
innebörden av under metodavsnittet. Eftersom vårt syfte var att ta reda på verksamma förskollärares
uppfattningar om hur man kan introducera talbegreppen för barn. Totalt intervjuades fem verksamma
förskollärare, varav tre i förskoleklass och två i förskolan.
Resultat
Vårt resultat i vår intervjuundersökning presenterar fyra olika aspekter vilka är förskollärares
uppfattningar om hur de arbetar med matematik, att ta reda på barns kunskaper, hur man kan arbeta
med talbegreppen samt deras uppfattningar om barn som vänder på siffror. Huvudpunkterna i vårt
resultat är att det finns två sätt på vilka man arbetar med matematik, antingen vardaglig matematik
eller i undervisning. Att ta reda på barns kunskaper är något som man gör eller så gör man det inte.
Talbegreppen introduceras på olika sätt beroende på verksamhet och förskollärare. Vi kom också
slutligen fram till att man varken i förskola/förskoleklass tar ansvar för barn som vänder på sina
siffror.
Betydelse för läraryrket
Matematik är ett livsviktigt ämne som alla måste kunna tillämpa på något sätt i sin vardag.
Taluppfattning framhålls också ofta som den viktigaste grundläggande matematiken. Därför anser vi
att matematiken är något som verksamma förskollärare och även vi som blivande förskollärare måste
arbeta med och introducera barnen för. För de kommer att ha stor nytta av den resten av livet. Då
gäller det för oss att ta ansvar och se till att barnen får lära den matematik de behöver.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Scharp, Pernilla
Liljestrand, Christine
Keywords
Förskollärare
talbegrepp
introduktion
Language
sv