Show simple item record

dc.contributor.authorScharp, Pernillasv
dc.contributor.authorLiljestrand, Christinesv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:20:49Z
dc.date.available2011-06-30T16:20:49Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/25963
dc.description.abstractBakgrund Bakgrunden till vår undersökning ligger i att vi undrade över vilken matematik man borde introducera i förskolan, vilken matematik behöver barnen för att klara matematiken i skolan? Vi valde att begränsa oss endast till talbegreppen i och med att detta är en stor del av den grundläggande matematiken. Syfte Syftet med denna studie var att ta reda på förskollärares uppfattningar i förskola och förskoleklass om hur man kan introducera talbegreppen för barn. Metod Vi har använt oss av kvalitativa halvstrukturerade intervjuer som metod. Detta kommer vi att förklara innebörden av under metodavsnittet. Eftersom vårt syfte var att ta reda på verksamma förskollärares uppfattningar om hur man kan introducera talbegreppen för barn. Totalt intervjuades fem verksamma förskollärare, varav tre i förskoleklass och två i förskolan. Resultat Vårt resultat i vår intervjuundersökning presenterar fyra olika aspekter vilka är förskollärares uppfattningar om hur de arbetar med matematik, att ta reda på barns kunskaper, hur man kan arbeta med talbegreppen samt deras uppfattningar om barn som vänder på siffror. Huvudpunkterna i vårt resultat är att det finns två sätt på vilka man arbetar med matematik, antingen vardaglig matematik eller i undervisning. Att ta reda på barns kunskaper är något som man gör eller så gör man det inte. Talbegreppen introduceras på olika sätt beroende på verksamhet och förskollärare. Vi kom också slutligen fram till att man varken i förskola/förskoleklass tar ansvar för barn som vänder på sina siffror. Betydelse för läraryrket Matematik är ett livsviktigt ämne som alla måste kunna tillämpa på något sätt i sin vardag. Taluppfattning framhålls också ofta som den viktigaste grundläggande matematiken. Därför anser vi att matematiken är något som verksamma förskollärare och även vi som blivande förskollärare måste arbeta med och introducera barnen för. För de kommer att ha stor nytta av den resten av livet. Då gäller det för oss att ta ansvar och se till att barnen får lära den matematik de behöver.    sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectFörskolläraresv
dc.subjecttalbegreppsv
dc.subjectintroduktionsv
dc.titleHur förskollärare introducerar talbegrepp. En studie i förskola och förskoleklass.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record