• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Med jazzen som inspiration. En kvalitativ studie om hur musikundervisning kan utveckla barn mer än bara musikaliskt.

Abstract
Musikundervisning kan ge så mycket mer än att bara lära sig spela tre ackord på gitarr eller vilket årtal Mozart föddes. Det finns en allmän inställning att musik är konst eller underhållning. Det är också lätt att glömma bort att musikens pedagogik är ett redskap som sträcker sig långt utöver enbart musikalitet och kan bidra till att påverka barns personlighetsutveckling. Syftet med vår studie är att försöka ta reda på hur WeBop! Jazz at Lincoln Center ser på barns musikaliska utveckling och barns lärande, samt om och i så fall på vilket sätt musikundervisning kan utveckla barn mer än bara musikaliskt. Vi har försökt besvara våra frågor med hjälp av kvalitativa intervjuer med personalen på WeBop för att se hur de använder jazz som pedagogisk metod, samt har vi jämfört med litteratur inom ämnet. Vi har kommit fram till att musiken kan utveckla varje barns kreativitet, kommunikation, samspel med andra människor och sociala kompetens. Studien är viktig för att lyfta musikundervisningen i skolan och visa hur betydelsefullt ämnet är för att främja barns utveckling.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/25965
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_25965_1.pdf (478.9Kb)
Date
2011
Author
Söderqvist, Agnes
Keywords
Musik
jazz
kreativitet
kommunikation
social ko
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV