dc.contributor.author | Söderqvist, Agnes | sv |
dc.date.accessioned | 2011-06-30T16:20:53Z | |
dc.date.available | 2011-06-30T16:20:53Z | |
dc.date.issued | 2011 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/25965 | |
dc.description.abstract | Musikundervisning kan ge så mycket mer än att bara lära sig spela tre ackord på gitarr eller vilket årtal
Mozart föddes. Det finns en allmän inställning att musik är konst eller underhållning. Det är också lätt
att glömma bort att musikens pedagogik är ett redskap som sträcker sig långt utöver enbart musikalitet
och kan bidra till att påverka barns personlighetsutveckling. Syftet med vår studie är att försöka ta reda
på hur WeBop! Jazz at Lincoln Center ser på barns musikaliska utveckling och barns lärande, samt om
och i så fall på vilket sätt musikundervisning kan utveckla barn mer än bara musikaliskt. Vi har försökt
besvara våra frågor med hjälp av kvalitativa intervjuer med personalen på WeBop för att se hur de
använder jazz som pedagogisk metod, samt har vi jämfört med litteratur inom ämnet. Vi har kommit
fram till att musiken kan utveckla varje barns kreativitet, kommunikation, samspel med andra
människor och sociala kompetens. Studien är viktig för att lyfta musikundervisningen i skolan och visa
hur betydelsefullt ämnet är för att främja barns utveckling. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Musik | sv |
dc.subject | jazz | sv |
dc.subject | kreativitet | sv |
dc.subject | kommunikation | sv |
dc.subject | social ko | sv |
dc.title | Med jazzen som inspiration. En kvalitativ studie om hur musikundervisning kan utveckla barn mer än bara musikaliskt. | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |