Show simple item record

dc.contributor.authorSöderqvist, Agnessv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:20:53Z
dc.date.available2011-06-30T16:20:53Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/25965
dc.description.abstractMusikundervisning kan ge så mycket mer än att bara lära sig spela tre ackord på gitarr eller vilket årtal Mozart föddes. Det finns en allmän inställning att musik är konst eller underhållning. Det är också lätt att glömma bort att musikens pedagogik är ett redskap som sträcker sig långt utöver enbart musikalitet och kan bidra till att påverka barns personlighetsutveckling. Syftet med vår studie är att försöka ta reda på hur WeBop! Jazz at Lincoln Center ser på barns musikaliska utveckling och barns lärande, samt om och i så fall på vilket sätt musikundervisning kan utveckla barn mer än bara musikaliskt. Vi har försökt besvara våra frågor med hjälp av kvalitativa intervjuer med personalen på WeBop för att se hur de använder jazz som pedagogisk metod, samt har vi jämfört med litteratur inom ämnet. Vi har kommit fram till att musiken kan utveckla varje barns kreativitet, kommunikation, samspel med andra människor och sociala kompetens. Studien är viktig för att lyfta musikundervisningen i skolan och visa hur betydelsefullt ämnet är för att främja barns utveckling.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectMusiksv
dc.subjectjazzsv
dc.subjectkreativitetsv
dc.subjectkommunikationsv
dc.subjectsocial kosv
dc.titleMed jazzen som inspiration. En kvalitativ studie om hur musikundervisning kan utveckla barn mer än bara musikaliskt.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record