• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Leken, miljön och barnsynen inom reggio emilias förhållningssätt och montessoripedagogiken

Abstract
Sammanfattning: I denna uppsats har syftet varit att forska i hur montessoris pedagogik och reggio emilias förhållningssätt har likheter och skillnader. Fokus har genom hela arbetet varit lek, barnsyn och hur pedagogers roll tar form i de bägge förhållningssätten. Jag har forskat kring hur det har sett ut historiskt och sökt svar på följande frågor:  Hur ser reggio emilia och montessori på lek i förskolan?  Finns det några likheter mellan reggio emilia och montessoris pedagogik?  Hur ser barnsynen ut i de båda inriktningarna?  Hur ser pedagogerna själva på sitt arbetssätt? Som metod för att få svar på dessa frågor har jag arbetat med en kvalitativ textanalys och sökt i relevant litteratur samt i en undersökande, intervjuliknande kvalitativ enkät utformad till pedagoger inom de förskolor som inriktat sig inom för studien aktuella förhållningssätten. Materialet i form av enkätsvar samt litteratur har sedan i resultatet analyserats och bearbetats. Jag menar att det finns stora likheter mellan montessoris pedagogik och reggio emilias förhållningssätt bland annat ser synen på barn likvärdig ut. Jag har också funnit att pedagogens roll inom de bägge förhållningssätten ser likvärdiga ut. Barnsynen är något som stämmer väl överens med vår samtid och har i Montessoris fall varit till viss grad banbrytande. Leken är det dock viss skillnad på då den inom montessori likställt med arbetsuppgifter och inom reggio emilias förhållningssätt ses den annorlunda. Den viktigaste skillnaden mellan pedagogikerna är enligt min uppfattning dock hur man ser på interaktion och samspel mellan individer. Att se likheter och skillnader historiskt och i nutid har en relevans för läraryrket då det kan öka förståelsen för det egna arbetssättet.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/25966
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_25966_1.pdf (170.3Kb)
Date
2011
Author
Hermansson, Viktoria
Keywords
Montessori
montessoripedagogik
reggio emilia
Ma
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV