Show simple item record

dc.contributor.authorHermansson, Viktoriasv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:20:55Z
dc.date.available2011-06-30T16:20:55Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/25966
dc.description.abstractSammanfattning: I denna uppsats har syftet varit att forska i hur montessoris pedagogik och reggio emilias förhållningssätt har likheter och skillnader. Fokus har genom hela arbetet varit lek, barnsyn och hur pedagogers roll tar form i de bägge förhållningssätten. Jag har forskat kring hur det har sett ut historiskt och sökt svar på följande frågor:  Hur ser reggio emilia och montessori på lek i förskolan?  Finns det några likheter mellan reggio emilia och montessoris pedagogik?  Hur ser barnsynen ut i de båda inriktningarna?  Hur ser pedagogerna själva på sitt arbetssätt? Som metod för att få svar på dessa frågor har jag arbetat med en kvalitativ textanalys och sökt i relevant litteratur samt i en undersökande, intervjuliknande kvalitativ enkät utformad till pedagoger inom de förskolor som inriktat sig inom för studien aktuella förhållningssätten. Materialet i form av enkätsvar samt litteratur har sedan i resultatet analyserats och bearbetats. Jag menar att det finns stora likheter mellan montessoris pedagogik och reggio emilias förhållningssätt bland annat ser synen på barn likvärdig ut. Jag har också funnit att pedagogens roll inom de bägge förhållningssätten ser likvärdiga ut. Barnsynen är något som stämmer väl överens med vår samtid och har i Montessoris fall varit till viss grad banbrytande. Leken är det dock viss skillnad på då den inom montessori likställt med arbetsuppgifter och inom reggio emilias förhållningssätt ses den annorlunda. Den viktigaste skillnaden mellan pedagogikerna är enligt min uppfattning dock hur man ser på interaktion och samspel mellan individer. Att se likheter och skillnader historiskt och i nutid har en relevans för läraryrket då det kan öka förståelsen för det egna arbetssättet.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectMontessorisv
dc.subjectmontessoripedagogiksv
dc.subjectreggio emiliasv
dc.subjectMasv
dc.titleLeken, miljön och barnsynen inom reggio emilias förhållningssätt och montessoripedagogikensv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record