Man ser ju inte killar på stan som har klänning till exempel
Abstract
Syftet är att undersöka barns föreställningar om genus i åldrarna fem till nio år. Genom att få barns perspektiv på
ämnet tror vi att det kan synliggöra det omgivande samhällets normer och värderingar på kön. Våra
frågeställningar är: Vilka föreställningar ger barn uttryck för gällande pojkar och flickor i intervjusituationen?
och Vilken inverkan kan populärkulturen ha på barns föreställningar av det sociala könet? Vår teoretiska
utgångspunkt är det sociokulturella perspektivet. Vår utgångspunkt gällande genus är ett poststrukturalistiskt
perspektiv, där allting annat än människans genuppsättning ses som en social och kulturell konstruktion. Vi har
använt oss av en kvalitativ metod då vi vill tolka och förstå barns svar och de föreställningar som de ger uttryck
för. För att få svar på våra frågor har vi genomfört samtalsintervjuer med barn utifrån en barnbok som handlar
om en könsneutral karaktär vid namn Ellis. Vi har genomfört sammanlagt nio gruppintervjuer i tre olika
stadsdelar i Göteborgs kommun vilket utgör en urvalsgrupp på 30 barn. I vårt resultat kunde vi främst se att
barnens föreställningar om genus baserade sig på barnbokkaraktärernas utseende, att barnen såg flickor och
pojkar som en dikotomi, att populärkulturen och den visuella kulturen påverkar barns föreställningar om genus
samt att det förekom en hierarkisk ordning mellan könen. Vår undersökning visar att barn i en tidig ålder har
föreställningar om vad som är förenligt med pojkar och flickor, och att barn via sin omgivning approprierar
samhällets normer och värderingar. Pedagogers medvetenhet kring sitt eget och sin verksamhets förhållningssätt,
normer och värderingar är därför avgörande för att motverka traditionella genusmönster i förskolan och skolan.
Litteraturen och dess bilder är en stor del av barnens vardag och därför är det viktigt att pedagoger gör medvetna
val angående urval av böcker och bilder på förskolor och skolor.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Ander, Sofia
Johansson, Angelica
Keywords
Genus
barn
social konstruktion
sociokulturell o
Language
sv