• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Man ser ju inte killar på stan som har klänning till exempel

Abstract
Syftet är att undersöka barns föreställningar om genus i åldrarna fem till nio år. Genom att få barns perspektiv på ämnet tror vi att det kan synliggöra det omgivande samhällets normer och värderingar på kön. Våra frågeställningar är: Vilka föreställningar ger barn uttryck för gällande pojkar och flickor i intervjusituationen? och Vilken inverkan kan populärkulturen ha på barns föreställningar av det sociala könet? Vår teoretiska utgångspunkt är det sociokulturella perspektivet. Vår utgångspunkt gällande genus är ett poststrukturalistiskt perspektiv, där allting annat än människans genuppsättning ses som en social och kulturell konstruktion. Vi har använt oss av en kvalitativ metod då vi vill tolka och förstå barns svar och de föreställningar som de ger uttryck för. För att få svar på våra frågor har vi genomfört samtalsintervjuer med barn utifrån en barnbok som handlar om en könsneutral karaktär vid namn Ellis. Vi har genomfört sammanlagt nio gruppintervjuer i tre olika stadsdelar i Göteborgs kommun vilket utgör en urvalsgrupp på 30 barn. I vårt resultat kunde vi främst se att barnens föreställningar om genus baserade sig på barnbokkaraktärernas utseende, att barnen såg flickor och pojkar som en dikotomi, att populärkulturen och den visuella kulturen påverkar barns föreställningar om genus samt att det förekom en hierarkisk ordning mellan könen. Vår undersökning visar att barn i en tidig ålder har föreställningar om vad som är förenligt med pojkar och flickor, och att barn via sin omgivning approprierar samhällets normer och värderingar. Pedagogers medvetenhet kring sitt eget och sin verksamhets förhållningssätt, normer och värderingar är därför avgörande för att motverka traditionella genusmönster i förskolan och skolan. Litteraturen och dess bilder är en stor del av barnens vardag och därför är det viktigt att pedagoger gör medvetna val angående urval av böcker och bilder på förskolor och skolor.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/25969
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_25969_1.pdf (591.7Kb)
Date
2011
Author
Ander, Sofia
Johansson, Angelica
Keywords
Genus
barn
social konstruktion
sociokulturell o
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV