Show simple item record

dc.contributor.authorAnder, Sofiasv
dc.contributor.authorJohansson, Angelicasv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:21:02Z
dc.date.available2011-06-30T16:21:02Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/25969
dc.description.abstractSyftet är att undersöka barns föreställningar om genus i åldrarna fem till nio år. Genom att få barns perspektiv på ämnet tror vi att det kan synliggöra det omgivande samhällets normer och värderingar på kön. Våra frågeställningar är: Vilka föreställningar ger barn uttryck för gällande pojkar och flickor i intervjusituationen? och Vilken inverkan kan populärkulturen ha på barns föreställningar av det sociala könet? Vår teoretiska utgångspunkt är det sociokulturella perspektivet. Vår utgångspunkt gällande genus är ett poststrukturalistiskt perspektiv, där allting annat än människans genuppsättning ses som en social och kulturell konstruktion. Vi har använt oss av en kvalitativ metod då vi vill tolka och förstå barns svar och de föreställningar som de ger uttryck för. För att få svar på våra frågor har vi genomfört samtalsintervjuer med barn utifrån en barnbok som handlar om en könsneutral karaktär vid namn Ellis. Vi har genomfört sammanlagt nio gruppintervjuer i tre olika stadsdelar i Göteborgs kommun vilket utgör en urvalsgrupp på 30 barn. I vårt resultat kunde vi främst se att barnens föreställningar om genus baserade sig på barnbokkaraktärernas utseende, att barnen såg flickor och pojkar som en dikotomi, att populärkulturen och den visuella kulturen påverkar barns föreställningar om genus samt att det förekom en hierarkisk ordning mellan könen. Vår undersökning visar att barn i en tidig ålder har föreställningar om vad som är förenligt med pojkar och flickor, och att barn via sin omgivning approprierar samhällets normer och värderingar. Pedagogers medvetenhet kring sitt eget och sin verksamhets förhållningssätt, normer och värderingar är därför avgörande för att motverka traditionella genusmönster i förskolan och skolan. Litteraturen och dess bilder är en stor del av barnens vardag och därför är det viktigt att pedagoger gör medvetna val angående urval av böcker och bilder på förskolor och skolor.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectGenussv
dc.subjectbarnsv
dc.subjectsocial konstruktionsv
dc.subjectsociokulturell osv
dc.titleMan ser ju inte killar på stan som har klänning till exempelsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record