Temaarbete – En läroprocess för lärare såväl som elever
Sammanfattning
Syfte och frågeställningar: Undersökningen syftar till att med fokus på temaarbete som undervisningsmetod
undersöka hur lärare i skolan erfar och hanterar såväl den egna som elevernas läroprocess. Uppsatsen syftar till att
studera hur läraren erfar sitt eget lärande i samarbetet i arbetslaget, men också i arbetet med elevernas lärande i
samband med temaarbete.
-Vad och hur erfar lärare sin egen läroprocess i samband med tematiskt arbetsätt i samarbete med arbetslaget?
-På vilket sätt erfar lärare elevernas läroprocess i samband med tematiskt arbetsätt?
Metod och material: Jag har valt att utgå ifrån en kvalitativ metod i form av intervjuer med sex lärare på två olika
skolor. De intervjuade arbetar på dessa skolor och är lärare för de yngre åldrarna.
Resultat:
Vad och hur erfar lärare sin egen läroprocess i samband med tematiskt arbetsätt i samarbete med arbetslaget?
Samtliga svarspersoner resonerade kring vikten av att stanna upp och reflektera över sitt lärande för att bli medveten
om det. Intervjupersoner från båda skolorna belyser att samarbetet i arbetslaget fungerar bättre och man ser större
nytta i att ta tillvara varandras kompetenser.
Vad och hur erfar lärare elevernas läroprocess i samband med tematiskt arbetsätt?
På en av skolorna framhåller lärarna att man arbetar mycket praktiskt när det gäller lärandet och detta inkluderar
tematiskt arbetsätt. Det lyfts även fram av pedagogerna att lärandet ska vara lustfyllt och roligt . Det som även lyfts
fram är att tematiskt arbetsätt öppnar upp till att arbeta över klassgränserna och att eleverna får möjlighet att lära av
varandra.
Betydelse för läraryrket: Genom tematiskt arbetsätt kan man som lärare ges tillfälle till att göra lärandet lustfyllt för
eleverna och att man som lärare ser att man inte enbart behöver använda sig av det som läromedlen erbjuder. Det som
även framhävts i min studie är ju vikten av att läraren ska få syn på sin egen läroprocess. Detta har ju en stor betydelse
för att läraren ska kunna reflektera och utforma sin egen praktik.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2011Författare
Andersson, Lisa
Nyckelord
Temaarbete
tematiskt arbetsätt
fenomenografi
lä
Språk
sv