• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Matematikundervisning – ett ämne där eleverna undervisar sig själva?

Sammanfattning
Sammanfattning: Syfte och undersökningsproblem Syftet med studien är att undersöka hur matematikundervisningen styrs av läroboken. Vi försöker få ökad insyn i hur läromedel i matematik ser ut i relation till den nya kursplanen för matematik, Lgr11. Vi önskar få reda på hur man kan få en så attraktiv undervisning som möjligt, med eller utan läroboken, och hur läromedlen inom ämnet ger eleverna rätt kunskaper för att nå upp till de nationella målen inom matematik. Våra frågeställningar är: Hur styr matematikboken undervisningen, samt, hur bedrivs matematikundervisningen? Metod För att besvara vår frågeställning har vi valt att genomföra en kvalitativ undersökning med observation och intervju som metodiska redskap. Utifrån detta undersöker vi hur undervisningen ser ut på olika skolor, hur lärarna arbetar och vilket inflytande matematikboken har i undervisningen. Vi genomför även läromedelsgranskning genom en textanalys. Den kvalitativa undersökningen har vi valt eftersom det ligger i vårt intresse att förstå aktiva lärares tankar kring matematiken i deras verksamhet. Vi stödjer vår undersökning på ett fenomenografiskt synsätt, vilket innebär att vi studerar våra intervjupersoners uppfattningar av hur de tolkar olika fenomen i klassrummet. Resultat och betydelse för lärarutbildning Utifrån vår undersökning har vi kommit fram till att matematikboken i stor grad styr undervisningen i matematik. De flesta lärare vi har intervjuat, använder matematikboken som grund i sin planering samt under genomgångar. När eleverna ska arbeta med laborativt material görs även detta i stor utsträckning efter vad läroboken tar upp. Vi har genom vår läromedelsgranskning kunnat konstatera att samtliga läromedel saknar delar av det centrala innehållet i kursplanen för matematik i Lgr11, till exempel problemlösning. Detta innebär att lärarnas arbetssätt inte ger eleverna den undervisning de har rätt till. För att lärarna ska kunna ge eleverna detta, krävs det att lärarna får den utbildning som behövs för att de ska förmå att utnyttja sin egen kunskap och delvis lägga läroboken åt sidan.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/25971
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_25971_1.pdf (413.0Kb)
Datum
2011
Författare
Bergström, Lisa
Bond, Stina
Skogsén, Marie
Nyckelord
Matematikboken
Matematik
Undervisning
Lärande
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV