dc.description.abstract | Sammanfattning högst 300 ord med Times New Roman 10 pkt:
Syfte, huvudfråga, metod och material, resultat, betydelse för läraryrket
SAMMANFATTNING
Syftet med examensarbetet är att undersöka religionslärares erfarenheter och implementering av
islamundervisning i tre skolor och att analysera i relation till islamofobi och främlingsfientlighet samt
pedagogik. Frågorna är hur islamundervisning kan se ut på tre skolor i Göteborg som har olika antal muslimska
elever samt hur tre lärare på skolorna bemöter islamofobiska och främlingsfientliga åsikter i undervisningen.
Metoderna är kvalitativa: halvstrukturerade djupintervjuer samt observation. Materialet är intervjudelar och
observationsprotokoll.
Islamundervisningen ser delvis olika ut på de tre skolorna eftersom de jobbar med olika pedagogiska metoder
och eftersom antalet muslimska elever på skolorna varierar och lärarna då har olika möjligheter att ta tillvara
elevers kunskap om islam. Läraren på Sigrid Rudbecksgymnasiet använder sig främst av texttolkning,
klassdiskussioner, föreläsningar och studiebesök. På Angeredsgymnasiet dominerar PBL-modellen i form av
projektarbeten som föregås av islamsk basfakta. På Hjällboskolan arbetar man efter Monroepedagogiken –
läraren styr det mesta och eleverna börjar varje lektion med att arbeta enligt instruktioner på tavlan. När det
gäller att bemöta fördomar då de förekommer förespråkar alla tre lärarna att eleverna behöver baskunskap om
islam och muslimer samt olika former av deliberativa samtal.
Jag och de som läser detta arbete får insikter i hur islamundervisning kan gestalta sig på olika skolor med olika
pedagogiska arbetssätt och med olika grad muslimska elever samt hur man som lärare på ett bra sätt kan
motverka islamofobi och främlingsfientlighet. Arbetet är sökbart på internet och alla som kan tänkas vara
intresserade kan ta del av mina erfarenheter. | sv |