• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Slöjd och IKT – möjligheter att lära slöjd med hjälp av IKT

Abstract
Sammanfattning I slöjdämnet läggs i stor utsträckning fokus på vad eleverna tillverkar och inte så mycket på vad de får för erfarenheter och lärdomar under tillverkningsprocessen. Många elever verkar ha svårt att se vad de faktiskt lär sig i slöjden. Med den digitala teknikens intåg i skolan ställs då och då slöjdämnet mot datoranvändandet. För att följa med i utvecklingen behöver kanske datorn i större utsträckning följa med in i slöjdsalen. Syftet med den här studien är att undersöka hur IKT, informations och kommunikationsteknik, kan vara till hjälp för att eleverna ska få syn på sitt eget lärande i slöjden. För att få undersökningen att närma sig syftet ställs följande frågeställningar: • Hur skulle IKT kunna användas som ett didaktiskt hjälpmedel i slöjden för att synliggöra elevers lärande? • Hur upplever eleverna att IKT kan hjälpa dem att lära sig i slöjden? Uppsatsens litteraturavsnitt behandlar lärandet i allmänhet, slöjd och IKT samt NU-003. Undersökningen är kvalitativ och består i första hand av elevintervjuer men även en mindre observationsdel. Observationerna gjordes under VFU-perioden hösten 010 och ligger till grund för den fortsatta undersökningen. I resultatavsnittet redovisas valda delar av elevintervjuerna. Ett mönster som visat sig i intervjuerna är att eleverna inte är medvetna om vad de lär sig i slöjden. De är också något tveksamma till om IKT kan hjälpa dem att lära sig i slöjden. Tillsammans bildar det här en sporre i att gå vidare med undersökningen i hur eleverna ska få syn på sitt lärande och hur man kan ta hjälp av IKT i slöjden.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/25980
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_25980_1.pdf (252.1Kb)
Date
2011
Author
Myrne, Anna
Keywords
Slöjd
IKT
lärande
synliggöra lärande
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV