Slöjd och IKT – möjligheter att lära slöjd med hjälp av IKT
Sammanfattning
Sammanfattning
I slöjdämnet läggs i stor utsträckning fokus på vad eleverna tillverkar och inte så mycket på
vad de får för erfarenheter och lärdomar under tillverkningsprocessen. Många elever verkar ha
svårt att se vad de faktiskt lär sig i slöjden. Med den digitala teknikens intåg i skolan ställs då
och då slöjdämnet mot datoranvändandet. För att följa med i utvecklingen behöver kanske
datorn i större utsträckning följa med in i slöjdsalen.
Syftet med den här studien är att undersöka hur IKT, informations och
kommunikationsteknik, kan vara till hjälp för att eleverna ska få syn på sitt eget lärande i
slöjden. För att få undersökningen att närma sig syftet ställs följande frågeställningar:
• Hur skulle IKT kunna användas som ett didaktiskt hjälpmedel i slöjden för att
synliggöra elevers lärande?
• Hur upplever eleverna att IKT kan hjälpa dem att lära sig i slöjden?
Uppsatsens litteraturavsnitt behandlar lärandet i allmänhet, slöjd och IKT samt NU-003.
Undersökningen är kvalitativ och består i första hand av elevintervjuer men även en mindre
observationsdel. Observationerna gjordes under VFU-perioden hösten 010 och ligger till
grund för den fortsatta undersökningen. I resultatavsnittet redovisas valda delar av
elevintervjuerna. Ett mönster som visat sig i intervjuerna är att eleverna inte är medvetna om
vad de lär sig i slöjden. De är också något tveksamma till om IKT kan hjälpa dem att lära sig i
slöjden. Tillsammans bildar det här en sporre i att gå vidare med undersökningen i hur
eleverna ska få syn på sitt lärande och hur man kan ta hjälp av IKT i slöjden.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2011Författare
Myrne, Anna
Nyckelord
Slöjd
IKT
lärande
synliggöra lärande
Språk
sv