• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Slöjd och IKT – möjligheter att lära slöjd med hjälp av IKT

Sammanfattning
Sammanfattning I slöjdämnet läggs i stor utsträckning fokus på vad eleverna tillverkar och inte så mycket på vad de får för erfarenheter och lärdomar under tillverkningsprocessen. Många elever verkar ha svårt att se vad de faktiskt lär sig i slöjden. Med den digitala teknikens intåg i skolan ställs då och då slöjdämnet mot datoranvändandet. För att följa med i utvecklingen behöver kanske datorn i större utsträckning följa med in i slöjdsalen. Syftet med den här studien är att undersöka hur IKT, informations och kommunikationsteknik, kan vara till hjälp för att eleverna ska få syn på sitt eget lärande i slöjden. För att få undersökningen att närma sig syftet ställs följande frågeställningar: • Hur skulle IKT kunna användas som ett didaktiskt hjälpmedel i slöjden för att synliggöra elevers lärande? • Hur upplever eleverna att IKT kan hjälpa dem att lära sig i slöjden? Uppsatsens litteraturavsnitt behandlar lärandet i allmänhet, slöjd och IKT samt NU-003. Undersökningen är kvalitativ och består i första hand av elevintervjuer men även en mindre observationsdel. Observationerna gjordes under VFU-perioden hösten 010 och ligger till grund för den fortsatta undersökningen. I resultatavsnittet redovisas valda delar av elevintervjuerna. Ett mönster som visat sig i intervjuerna är att eleverna inte är medvetna om vad de lär sig i slöjden. De är också något tveksamma till om IKT kan hjälpa dem att lära sig i slöjden. Tillsammans bildar det här en sporre i att gå vidare med undersökningen i hur eleverna ska få syn på sitt lärande och hur man kan ta hjälp av IKT i slöjden.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/25980
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_25980_1.pdf (252.1Kb)
Datum
2011
Författare
Myrne, Anna
Nyckelord
Slöjd
IKT
lärande
synliggöra lärande
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV