Jag trivdes inte ett dugg på den praktikplatsen
Abstract
Syfte: Studien har i syfte att öka kunskapen om vilken betydelse bemötandet på praktikplatser
inom gymnasieskolans hotell- och restaurangprogram har för elevernas möjligheter till
lärande. Fokus ligger på följande frågor: Hur upplever yrkeselever bemötandet på
praktikplatser? Vad kännetecknar det goda bemötandet? Hur påverkas elevers inlärning av
bemötandet på praktikplatser?
Metod: I studien har den kvalitativa metoden med intervjuer använts. Åtta elever i år tre på
gymnasiets hotell- och restaurangprogram har intervjuats. Eleverna har fått en huvudfråga
följd av ett antal uppföljningsfrågor. De har berättat om sina erfarenheter och det är deras
upplevelser som har varit i fokus. Utsagorna har analyserats utifrån ett fenomenologiskt
perspektiv och relevant litteratur.
Resultat: Både dåliga och goda exempel på ett gott bemötande belyses i studien. Under år två
upplevde informanterna bemötandet som negativt medan samtliga informanter upplevde
bemötandet under år tre som mycket positivt. Dåliga erfarenheter präglas av handledare som
inte visar intresse för att lära ut medan goda erfarenheterna av handledare som tar ansvar för
sina praktikanter genom att bemöta dem på ett sätt som inspirerade eleverna till att vilja lära
sig mer och utvecklas. Det goda bemötandet kännetecknas också av en positiv inställning till
att ta emot praktikanter och en vilja att lära ut. Det är då som inlärning har kunnat ske hos
eleverna och viljan att arbeta inom yrket har ökat.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Galica, Mensur
Keywords
Praktikplats
inlärning
bemötande
Language
sv