• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sång i grundskolans senare år- En fenomenografisk studie över musiklärares syn på sång

Abstract
Syftet med studien är att undersöka sex musiklärares syn på sång i musikundervisningen för årskurserna 6-9. Vi har använt oss av följande forskningsfrågor: Vilken roll har sången i lärares musikundervisning? Hur resonerar lärare kring den eventuella problematik som kan innebära hinder för sångliga aktiviteter? Vilka positiva effekter anser lärare att sång kan medföra beträffande elevernas utveckling? Vi har utgått från en fenomenografisk forskningsansats då vi har velat få fram lärares uppfattning om sångämnet. Utifrån denna ansats valde vi att genomföra kvalitativa intervjuer med sex aktiva musiklärare i Göteborgsområdet. Vi har analyserat resultatet från dessa intervjuer genom att gruppera de uppfattningar som framkommit i skilda beskrivningskategorier. Resultatet visar på att lärarna upplever att sången har många roller att spela samt att de finner ämnet viktigt. Dock framkommer det att det finns en viss problematik som gör att lärarna kan finna det svårt att använda sig av sången i större utsträckning. Den tidigare forskning vi använt oss av behandlar sångämnets position i den svenska skolan och hur den har förändrats. Vi har även nyttjat litteratur rörande den fysiologiska aspekten av rösten samt hur sång kan påverka den personliga utvecklingen och identiteten. Vi anser att vår studie är av relevans för vår kommande profession då de uppfattningar som framkommit i undersökningen är värdefulla ur en didaktisk synvinkel. Sången är och kommer att förbli en stor del av musikämnet och som musiklärare anser vi att det är vår skyldighet att besitta de verktyg som krävs för att främja även denna del av musikämnet. Eftersom detta är en studie baserad på intervjuer med musiklärare verksamma i dagens skola kan denna kunskap vara av vikt för blivande musiklärare då det kan medföra att man erhåller en beredskap inför vad sångämnet i de högre årskurserna kan innebära.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/25986
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_25986_1.pdf (443.9Kb)
Date
2011
Author
Sandell, Elin
Klarström, Sofia
Keywords
Sång
synsätt
musiklärare
grundskola
fenomenogr
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV