• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Den fria lekens betydelse för utveckling av barns sociala samspel

Sammanfattning
Huvudfråga: Vilket innehåll har barns lekar i förskolan?, Hur inleds och avslutas lekar i förskolan? Vilka sociala ordningar och maktstrukturer blir synliga i leken i förskolan? Metod och material: I min studie har jag valt att använda mig av kvalitativa direktobservationer på två förskolor där jag känner barnen och pedagogerna mycket väl. Jag valde att göra direktobservationer genom att anteckna noga vad jag såg. I mina undersökningar var jag objektiv och enbart observatör i lekobservationerna. Efter varje observation renskrev jag mina anteckningar på data och gjorde en grundlig analys där jag resonerade vad jag hade sett i de olika leksituationerna och sammanställde med en kort sammanfattning. Resultat: Vad jag kunde se i min studie om den fria lekens betydelse för utveckling av barns sociala samspel var att barnens rollekar innehöll maktstrukturer där vissa barn använde ledarroller för att bestämma innehållet i leken och styra och ställa över andra barn som oftast var mindre än de själva. I lekarna tränade barnen att samarbeta och kompromissa sina viljor genom turtagning för att lekarna skulle fungera. Jag såg hur lekar inleddes, avslutades och ofta avbryts av vardagliga rutiner på förskolan. Resultatet visade också att lekarna innehöll konflikter, bredvidlek och rollekar av olika sorter. Betydelse för läraryrket: Att se den fria leken som en viktig aktivitet för barnens utveckling och samspel. För att ge utrymme för leken så att den kan utvecklas och bygga upp olika lekmiljöer som inspirerar till kreativitet och fantasi och för att locka till olika lekar. Kunna ge tips genom att erbjuda olika material som stimulerar olika lekar.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/25991
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_25991_1.pdf (159.9Kb)
Datum
2011
Författare
Johansson, Susanne
Nyckelord
frilek
förskola
barn
utveckling
socialt samspe
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV