Show simple item record

dc.contributor.authorKristiansson, Sofiesv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:21:59Z
dc.date.available2011-06-30T16:21:59Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/25992
dc.description.abstractSammanfattning: Det huvudsakliga syftet med studien var att problematisera förhållandet mellan teori och praktik då det gäller dialogiskt organiserad undervisning. Studien bedrevs utifrån tre frågeställningar: Vilka hinder möter lärare för att kunna genomföra dialogiskt organiserad undervisning?, Vad anser lärare vara förutsättningarna för att genomföra dialogiskt organiserad undervisning? och Hur väl överensstämmer teori med praktik? För att besvara frågorna genomfördes en intervjustudie med ett arbetslag bestående av fem lärare. Intervjuerna genomfördes i fokusgrupper. En intervjuguide skapades och följdes under intervjuerna. Resultatet visar att lärarna upplever organisatoriska hinder, så som stora klasser, salar och möblering och brist på tid, för genomförandet av dialogiskt organiserad undervisning. Förutsättningarna som lärarna anger är av mer personlig karaktär så som kunskap och färdigheter hos såväl lärare som elever, och goda relationer. Teori överensstämmer delvis med praktik på så vis att lä- rarna anger många av de hinder och förutsättningar som tidigare forskning visat. Det finns dock en problematik gällande förhållandet teori och praktik då en del av de metoder och arbetssätt som bedöms som fördelaktiga för dialog, upplevs som svårapplicerade av lärarna. Teorier om dialogiskt organiserad undervisning kan kännas avlägsna den praktiserande verklighet som lärare befinner sig i och måste ses som något att sträva emot snarare än en verklighet som alltid kan uppnås. Vetskapen om och förståelsen för detta kan betraktas vara av stor betydelse för läraryrket. Vidare har studien betydelse för läraryrket då det tydliggörs att de förutsättningar som anses vara av stor vikt för dialogiskt organiserad undervisning är områden som lärare aktivt kan arbeta med i den dagliga verksamheten.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectSociokulturell teorisv
dc.subjectdialogsv
dc.subjectdialogiskt organisersv
dc.titleDialogens hinder och förutsättningar: en intervjustudie om gymnasielärares upplevelser av dialogiskt organiserad undervisningsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record