dc.description.abstract | Sammanfattning: Det huvudsakliga syftet med studien var att problematisera förhållandet mellan teori
och praktik då det gäller dialogiskt organiserad undervisning. Studien bedrevs utifrån tre frågeställningar:
Vilka hinder möter lärare för att kunna genomföra dialogiskt organiserad undervisning?, Vad anser lärare
vara förutsättningarna för att genomföra dialogiskt organiserad undervisning? och Hur väl
överensstämmer teori med praktik? För att besvara frågorna genomfördes en intervjustudie med ett
arbetslag bestående av fem lärare. Intervjuerna genomfördes i fokusgrupper. En intervjuguide skapades
och följdes under intervjuerna. Resultatet visar att lärarna upplever organisatoriska hinder, så som stora
klasser, salar och möblering och brist på tid, för genomförandet av dialogiskt organiserad undervisning.
Förutsättningarna som lärarna anger är av mer personlig karaktär så som kunskap och färdigheter hos
såväl lärare som elever, och goda relationer. Teori överensstämmer delvis med praktik på så vis att lä-
rarna anger många av de hinder och förutsättningar som tidigare forskning visat. Det finns dock en
problematik gällande förhållandet teori och praktik då en del av de metoder och arbetssätt som bedöms
som fördelaktiga för dialog, upplevs som svårapplicerade av lärarna. Teorier om dialogiskt organiserad
undervisning kan kännas avlägsna den praktiserande verklighet som lärare befinner sig i och måste ses
som något att sträva emot snarare än en verklighet som alltid kan uppnås. Vetskapen om och förståelsen
för detta kan betraktas vara av stor betydelse för läraryrket. Vidare har studien betydelse för läraryrket då
det tydliggörs att de förutsättningar som anses vara av stor vikt för dialogiskt organiserad undervisning är
områden som lärare aktivt kan arbeta med i den dagliga verksamheten. | sv |