• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dialogens hinder och förutsättningar: en intervjustudie om gymnasielärares upplevelser av dialogiskt organiserad undervisning

Abstract
Sammanfattning: Det huvudsakliga syftet med studien var att problematisera förhållandet mellan teori och praktik då det gäller dialogiskt organiserad undervisning. Studien bedrevs utifrån tre frågeställningar: Vilka hinder möter lärare för att kunna genomföra dialogiskt organiserad undervisning?, Vad anser lärare vara förutsättningarna för att genomföra dialogiskt organiserad undervisning? och Hur väl överensstämmer teori med praktik? För att besvara frågorna genomfördes en intervjustudie med ett arbetslag bestående av fem lärare. Intervjuerna genomfördes i fokusgrupper. En intervjuguide skapades och följdes under intervjuerna. Resultatet visar att lärarna upplever organisatoriska hinder, så som stora klasser, salar och möblering och brist på tid, för genomförandet av dialogiskt organiserad undervisning. Förutsättningarna som lärarna anger är av mer personlig karaktär så som kunskap och färdigheter hos såväl lärare som elever, och goda relationer. Teori överensstämmer delvis med praktik på så vis att lä- rarna anger många av de hinder och förutsättningar som tidigare forskning visat. Det finns dock en problematik gällande förhållandet teori och praktik då en del av de metoder och arbetssätt som bedöms som fördelaktiga för dialog, upplevs som svårapplicerade av lärarna. Teorier om dialogiskt organiserad undervisning kan kännas avlägsna den praktiserande verklighet som lärare befinner sig i och måste ses som något att sträva emot snarare än en verklighet som alltid kan uppnås. Vetskapen om och förståelsen för detta kan betraktas vara av stor betydelse för läraryrket. Vidare har studien betydelse för läraryrket då det tydliggörs att de förutsättningar som anses vara av stor vikt för dialogiskt organiserad undervisning är områden som lärare aktivt kan arbeta med i den dagliga verksamheten.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/25992
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_25992_1.pdf (161.5Kb)
Date
2011
Author
Kristiansson, Sofie
Keywords
Sociokulturell teori
dialog
dialogiskt organiser
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV