Utomhusmiljön som lärmiljö – En enkätundersökning i skolans tidigare år
Sammanfattning
Syftet med vår undersökning var att ta reda på om det fanns några faktorer som påverkar varför en del pedagoger
använder sig av utomhusmiljön som lärmiljö, och vilka dessa i så fall kunde vara. För att lyckas besvara vårt
syfte valde vi att utgå från tre frågeställningar. Vi ville ta reda på om pedagogernas eller skolans intresse kunde
påverka om utomhusmiljön används som lärmiljö. Vi ville också undersöka om det fanns några negativa
aspekter med utomhuspedagogik samt vad styrdokumenten säger om undervisning utomhus. För att besvara vårt
syfte valde vi att använda enkät som vår empiriska undersökningsmetod. Undersökningen grundar sig på 17
enkäter som delades ut till fyra olika skolor i två kommuner. Resultatet visade att det som påverkar mest om
utomhusmiljön används som lärmiljö, är skolans intresse för utomhuspedagogik, pedagogernas intresse för
friluftsliv samt om pedagogerna har någon utomhuspedagogisk utbildning. I undersökningen framkom även en
del nackdelar, som till exempel stora barngrupper, vädret, att det krävs mer planering samt att det är svårt att
fånga allas uppmärksamhet, det är stort ute. Många pedagoger hade svårt att hitta stöd för utomhuspedagogik i
gällande styrdokument, men vi fann en del i Lpo 94 som skulle kunna stödja en utomhuspedagogisk verksamhet.
I och med att vi har synliggjort en del av de aspekter som påverkar om utomhusmiljön används som lärmiljö, kan
vi medverka till att utomhusmiljön används mer i undervisningen.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2011Författare
Jacobsson, Josefin
Jönsson, Helena
Nyckelord
Utomhuspedagogik
utomhusmiljö
lärmiljö
frilufts
Språk
sv