dc.contributor.author | Götvall, Jennifer | sv |
dc.contributor.author | Källner, Frida | sv |
dc.date.accessioned | 2011-06-30T16:22:11Z | |
dc.date.available | 2011-06-30T16:22:11Z | |
dc.date.issued | 2011 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/25998 | |
dc.description.abstract | Syftet med detta arbete är att undersöka hur sångpedagoger jobbar med personligt uttryck kontra sångteknik,
samt att problematisera relationen mellan dessa två. Vi vill även undersöka huruvida samspelet mellan lärare och
elev spelar roll i detta sammanhang. Vi upplever att det finns en mängd tillvägagångssätt att jobba med
sångteknik och personligt uttryck. Eftersom vi tycker att dessa två är grundbultarna inom sångämnet vill vi med
det här arbetet titta närmare på sångpedagogers tankar om relationen mellan dessa två.
De huvudfrågor vi har använt oss av i vår studie är:
•Hur kan begreppet personligt uttryck definieras i sångundervisning?
•Hur upplever sångpedagoger att sångtekniken påverkas av att jobba med personligt uttryck?
•Hur arbetar man balanserat med dessa två aspekter i sångundervisningen?
•Finns det faser i elevens utveckling där det lämpar sig bättre att arbeta med det personliga uttrycket?
För att svara på dessa frågeställningar har vi intervjuat fem sångpedagoger verksamma i olika sammanhang.
Frågorna formulerades i förväg och berörde bland annat respondenternas arbetssätt, erfarenheter inom
sångundervisning samt uppfattningar om begreppen personligt uttryck och sångteknik. Vi har också använt oss
av litteratur för att få en bild av vad som tidigare skrivits inom ämnet.
Respondenterna är till största del eniga om vad ett personligt uttryck innebär, de använde dock varierade sätt för
att beskriva begreppet. Sångtekniken anses vara ett redskap för att kunna uttrycka någonting. Arbetssätten skiftar
men alla ser det personliga uttrycket som en viktig del i undervisningen.
Denna studie hoppas vi ska kunna inspirera sångpedagoger att utveckla sina arbetssätt med elevers personliga
uttryck. Vi anser också att studien har betydelse för musiklärarutbildning och vidare forskning inom området. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Sång | sv |
dc.subject | sångundervisning | sv |
dc.subject | sångteknik | sv |
dc.subject | personligt utt | sv |
dc.title | Personligt uttryck och sångteknik - En studie om hur sångpedagoger arbetar med personligt uttryck kontra sångteknik | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |