Social kompetens i restaurangen – En studie av skolans och restaurangbranschens syn på serveringshantverket
Abstract
Sammanfattning:
Syfte:
Syftet med denna uppsats är att ta reda på hur arbetsgivare respektive skolan ser på socialkompetens inom
restaurangbranschen. Finns det någon skillnad på vad skolan undervisar om och vad som är önskvärt på dagens
arbetsmarknad.
Frågeställning:
De frågeställningar som jag närmare har försökt att besvara är,
Vad finns det för skillnader mellan yrkeslärarna respektive arbetsgivarnas uppfattning om vilken social
kompetens som behövs i restaurangyrket?
Anser restaurangbranschens företrädare att eleverna får den sociala kompetens som krävs?
Hur gör yrkeslärare när de undervisar i social kompetens?
Metod och urval:
Metoden för detta arbete har varit halvstrukturerade intervjuer med ett antal huvudfrågor som grund. Mina
respondenter är tre yrkeslärare som undervisar inom serveringskurser på gymnasieskolan samt tre personer som
arbetar som chefer på restauranger.
Resultat:
Resultatet av min undersökning visar att både lärarna och restaurangcheferna till stor del är eniga om att den
sociala kompetensen är viktig på dagens arbetsmarknad. Gruppens utformning är viktig och hur man agerar i en
grupp är ofta det som avgör om man skall bli anställd. Lärarna menar att skolan ger en bred bas att stå på och det
gör att eleverna lättare kan anpassa sig till dagens krav. Restaurangcheferna anser att det är viktigare att man har
rätt känsla för yrket och har en förmåga att ta gästerna på rätt sätt än att vara fullärd.
Betydelse för läraryrket:
Betydelsen för läraryrket är att det är viktigt att se undervisningen mer i ett grupperspektiv. Många arbeten idag
är baserade på gruppen och dess gemensamma prestation. Vidare är det viktigt att det blir en bra kommunikation
mellan skolan och arbetslivet så att eleverna får rätt handledning när de gör sin APU. Handledarutbildningar för
restaurangerna är en väg att gå. Den gemensamma förståelsen av vad eleverna behöver lära sig är en viktig faktor
om det skall bli kompetenta medarbetare.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Sundbäck, John-Erik
Keywords
Social kompetens
hotell- och restaurangprogrammet
Language
sv