• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Social kompetens i restaurangen – En studie av skolans och restaurangbranschens syn på serveringshantverket

Sammanfattning
Sammanfattning: Syfte: Syftet med denna uppsats är att ta reda på hur arbetsgivare respektive skolan ser på socialkompetens inom restaurangbranschen. Finns det någon skillnad på vad skolan undervisar om och vad som är önskvärt på dagens arbetsmarknad. Frågeställning: De frågeställningar som jag närmare har försökt att besvara är, Vad finns det för skillnader mellan yrkeslärarna respektive arbetsgivarnas uppfattning om vilken social kompetens som behövs i restaurangyrket? Anser restaurangbranschens företrädare att eleverna får den sociala kompetens som krävs? Hur gör yrkeslärare när de undervisar i social kompetens? Metod och urval: Metoden för detta arbete har varit halvstrukturerade intervjuer med ett antal huvudfrågor som grund. Mina respondenter är tre yrkeslärare som undervisar inom serveringskurser på gymnasieskolan samt tre personer som arbetar som chefer på restauranger. Resultat: Resultatet av min undersökning visar att både lärarna och restaurangcheferna till stor del är eniga om att den sociala kompetensen är viktig på dagens arbetsmarknad. Gruppens utformning är viktig och hur man agerar i en grupp är ofta det som avgör om man skall bli anställd. Lärarna menar att skolan ger en bred bas att stå på och det gör att eleverna lättare kan anpassa sig till dagens krav. Restaurangcheferna anser att det är viktigare att man har rätt känsla för yrket och har en förmåga att ta gästerna på rätt sätt än att vara fullärd. Betydelse för läraryrket: Betydelsen för läraryrket är att det är viktigt att se undervisningen mer i ett grupperspektiv. Många arbeten idag är baserade på gruppen och dess gemensamma prestation. Vidare är det viktigt att det blir en bra kommunikation mellan skolan och arbetslivet så att eleverna får rätt handledning när de gör sin APU. Handledarutbildningar för restaurangerna är en väg att gå. Den gemensamma förståelsen av vad eleverna behöver lära sig är en viktig faktor om det skall bli kompetenta medarbetare.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/25999
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_25999_1.pdf (125.2Kb)
Datum
2011
Författare
Sundbäck, John-Erik
Nyckelord
Social kompetens
hotell- och restaurangprogrammet
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV