Show simple item record

dc.contributor.authorBjörkman, Caroline
dc.contributor.authorLundström, Annelie
dc.date.accessioned2006-02-10T12:45:56Z
dc.date.available2006-02-10T12:45:56Z
dc.date.issued2005
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/259
dc.description.abstractTitel: Hur ämnet musik prioriteras i skolans tidigare åldrar - fyra pedagogers syn på musik & lärande. Författare: Annelie Lundström & Caroline Björkman Variant av arbete: Examensarbete (10 p) Handledare: Mats d Hermansson Examinator: Karin Eriksson Program: Lärarprogrammet vid Göteborgs Universitet Termin: HT-05 ___________________________________________________________________________ Syfte Syftet med vårt examensarbete har varit att undersöka hur musik prioriteras som ämne i undervisningen i de tidigare åldrarna och om musikundervisningen sker på det sätt som en undervisningsmodell förespråkar som lärs ut vid Lärarutbildningen i Göteborg. Arbetet har också syftat till att söka kunskap om musikämnets betydelse för elevernas utveckling i andra skolämnen och i det livslånga lärandet. Vi besvarar arbetets syfte med hjälp av följande frågeställningar: Hur prioriteras musiken som ämne i skolan? Hur ser musikundervisningen ut i praktiken i jämförelse med en undervisningsmodell som lärs ut vid Lärarutbildningen i Göteborg, samt med det litteraturen förespråkar? Hur påverkar ämnet musik elevernas utveckling i andra skolämnen och i deras livslånga lärande? Metod För att kunna uppnå våra syften har vi studerat vad som står i litteraturen om ämnet musik, observerat fyra kvinnliga pedagogers musiklektioner och utfört efterföljande kvalitativa intervjuer. Intervjuerna vi genomförde med var och en av de fyra verksamma pedagogerna som arbetade i Göteborgsområdet blev inspelade på Mp3. Materialet vi fick efter våra observationer och intervjuer bearbetade vi och sammanställde tillsammans. Resultat Musikundervisningen prioriteras på två av de undersökta skolorna, där pedagogerna är utbildade inom ämnet musik. Hos de utbildade musikpedagogerna har vi sett att momenten i undervisningsmodellen vi valt har använts, men däremot inte hos de övriga två pedagogerna som saknat utbildning i musikämnet. Resultatet av undersökningen har även visat på skillnader i medvetenheten av musikens betydelse för elevernas utveckling i andra skolämnen och för deras livslånga lärande. På våra frågeställningar har vi fått bra svar genom litteraturen som vi studerat, observationerna och intervjuerna. _____________________________________________ Nyckelord: Musik, utveckling, undervisningsmetod, prioritet, skolaeng
dc.format.extent181265 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosveng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesht05 6110-12eng
dc.subjectMusikeng
dc.subjectutvecklingeng
dc.subjectundervisningsmetodeng
dc.subjectprioriteteng
dc.subjectskolaeng
dc.titleHur ämnet musik prioriteras i skolans tidigare åldrar - fyra pedagogers syn på musik & lärande.eng
dc.typeStudent Paper Ceng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record