• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hur ämnet musik prioriteras i skolans tidigare åldrar - fyra pedagogers syn på musik & lärande.

Abstract
Titel: Hur ämnet musik prioriteras i skolans tidigare åldrar - fyra pedagogers syn på musik & lärande. Författare: Annelie Lundström & Caroline Björkman Variant av arbete: Examensarbete (10 p) Handledare: Mats d Hermansson Examinator: Karin Eriksson Program: Lärarprogrammet vid Göteborgs Universitet Termin: HT-05 ___________________________________________________________________________ Syfte Syftet med vårt examensarbete har varit att undersöka hur musik prioriteras som ämne i undervisningen i de tidigare åldrarna och om musikundervisningen sker på det sätt som en undervisningsmodell förespråkar som lärs ut vid Lärarutbildningen i Göteborg. Arbetet har också syftat till att söka kunskap om musikämnets betydelse för elevernas utveckling i andra skolämnen och i det livslånga lärandet. Vi besvarar arbetets syfte med hjälp av följande frågeställningar: Hur prioriteras musiken som ämne i skolan? Hur ser musikundervisningen ut i praktiken i jämförelse med en undervisningsmodell som lärs ut vid Lärarutbildningen i Göteborg, samt med det litteraturen förespråkar? Hur påverkar ämnet musik elevernas utveckling i andra skolämnen och i deras livslånga lärande? Metod För att kunna uppnå våra syften har vi studerat vad som står i litteraturen om ämnet musik, observerat fyra kvinnliga pedagogers musiklektioner och utfört efterföljande kvalitativa intervjuer. Intervjuerna vi genomförde med var och en av de fyra verksamma pedagogerna som arbetade i Göteborgsområdet blev inspelade på Mp3. Materialet vi fick efter våra observationer och intervjuer bearbetade vi och sammanställde tillsammans. Resultat Musikundervisningen prioriteras på två av de undersökta skolorna, där pedagogerna är utbildade inom ämnet musik. Hos de utbildade musikpedagogerna har vi sett att momenten i undervisningsmodellen vi valt har använts, men däremot inte hos de övriga två pedagogerna som saknat utbildning i musikämnet. Resultatet av undersökningen har även visat på skillnader i medvetenheten av musikens betydelse för elevernas utveckling i andra skolämnen och för deras livslånga lärande. På våra frågeställningar har vi fått bra svar genom litteraturen som vi studerat, observationerna och intervjuerna. _____________________________________________ Nyckelord: Musik, utveckling, undervisningsmetod, prioritet, skola
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URI
http://hdl.handle.net/2077/259
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
ht05-6110-12.pdf (177.0Kb)
Date
2005
Author
Björkman, Caroline
Lundström, Annelie
Keywords
Musik
utveckling
undervisningsmetod
prioritet
skola
Series/Report no.
ht05 6110-12
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV