• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Humanities / Humanistiska fakulteten
  • Conferences / Konferenser
  • langue.doc
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Humanities / Humanistiska fakulteten
  • Conferences / Konferenser
  • langue.doc
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Rood eller groen? Om den interna ordföljden hos verbkomplex i bisatser i modern nederländska

Abstract
Modern nederländska har, till skillnad från modern tyska, i princip fri variation i den interna ordföljden hos verbkomplex i bisats. Såväl Ik weet dat hij de brief heeft gelezen som Ik weet dat hij de brief gelezen heeft är korrekt nederländska. Likaså kan man välja mellan Kees zegt dat hij is gekomen och Kees zegt dat hij gekomen is. Olika typer av verbkomplex uppvisar dock olika grad av variation. Vilka faktorer som påverkar valet av ordföljd i verbkomplexet är ett gammalt forskningsområde inom nederlandistiken. Framförallt regionala, stilistiska och syntaktiska faktorer har varit föremål för undersökning. Moderna forskare har dock med empiriskt stöd kunnat påvisa att även rytmiska faktorer är av stor vikt för variationen (Haeseryn, 1990, De Schutter, 1996, Swerts, 1998). Dessa forskare har i första hand undersökt rytmiska faktorer på sats- och verbkomplexnivå. I min avhandling avser jag att med utgångspunkt från de undersökningsresultat som hittills presenterats fortsätta det empiriska arbetet med att kartlägga de rytmiska faktorerna på verbnivå. Min arbetshypotes är att huvudverbets längd och betoning påverkar valet av ordföljd i verbkomplexet. Resultatet från en tidigare genomförd pilotundersökning i ett korpusmaterial omfattande ca 1 miljon ord bekräftade den ställda hypotesen vad gäller tvåverbskomplex med particip i bisatser. Med hjälp av variation i ordföljden uppnås prosodisk jämvikt i verbkomplexet. I den valda korpusen prefereras placering av hjälpverbet efter participet om participet har stark betoning i slutet (t.ex. gestudeerd heeft) medan placering av hjälpverbet före participet prefereras om participet har betoning i början (t.ex. heeft meegemaakt). Om betoningen ligger mitt i ordet finns jämvikten redan och fördelningen mellan de båda ordföljdsvarianterna blev jämnare (t.ex. heeft gelezen, gelezen heeft).
URI
http://hdl.handle.net/2077/25
Collections
  • langue.doc
View/Open
Arfs_M_2003.pdf (395.5Kb)
Date
2003-11
Author
Arfs, Mona
Language
other
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV