• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Instrumentalundervisning – enskilt eller i grupp?

Abstract
Institution: Musikhögskolan vid Göteborgs universitet Författare: Nils Lidman, Anders Johansson Titel: Instrumentalundervisning – enskilt eller i grupp? Sökord: instrumentalundervisning, enskild undervisning, gruppundervisning, differentiering, inkludering Detta arbete handlar om instrumentalundervisning på kulturskola. I fokus för arbetet ligger instrumentallärares syn på enskild undervisning och gruppundervisning. Syftet är att undersöka vad några instrumentallärare i kulturskolan har för uppfattningar om begrepp som enskild undervisning, gruppundervisning, inkludering och differentiering, samt hur de undervisar i förhållande till dessa. Är deras uppfattningar förenliga med styrdokument och pedagogisk forskning? Arbetet består av en litteraturstudie och en kvalitativ intervjuundersökning av fem instrumentallärare på olika kulturskolor. Resultatet visar att lärarna i fråga har olika synsätt på sin undervisning. Alla undervisar både enskilt och i grupp, och gruppundervisning blivit allt vanligare under senare år. Lärarna skulle önska en mer varierad undervisningsverksamhet med både enskild undervisning och olika gruppsammansättningar i en inkluderande men ändå differentierande miljö. De bedömer den enskilda undervisningen utifrån en estetisk kultursyn och gruppundervisningen utifrån en antropologisk kultursyn. Analysen och resultatet av litteraturstudierna visar dock att denna sammankoppling inte är förenlig med en metodikutveckling av instrumentalundervisning i allmänhet, och enskild instrumentalundervisning i synnerhet.
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URI
http://hdl.handle.net/2077/260
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
ht05-6110-18.pdf (170.0Kb)
Date
2005
Author
Lidman, Nils
Johansson, Anders
Keywords
instrumentalundervisning
enskild undervisning
differentiering
gruppundervisning
inkludering
Series/Report no.
ht05 6110-18
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV