Instrumentalundervisning – enskilt eller i grupp?
Abstract
Institution: Musikhögskolan vid Göteborgs universitet
Författare: Nils Lidman, Anders Johansson
Titel: Instrumentalundervisning – enskilt eller i grupp?
Sökord: instrumentalundervisning, enskild undervisning, gruppundervisning, differentiering,
inkludering
Detta arbete handlar om instrumentalundervisning på kulturskola. I fokus för arbetet ligger
instrumentallärares syn på enskild undervisning och gruppundervisning.
Syftet är att undersöka vad några instrumentallärare i kulturskolan har för uppfattningar om
begrepp som enskild undervisning, gruppundervisning, inkludering och differentiering, samt
hur de undervisar i förhållande till dessa. Är deras uppfattningar förenliga med styrdokument
och pedagogisk forskning?
Arbetet består av en litteraturstudie och en kvalitativ intervjuundersökning av fem instrumentallärare
på olika kulturskolor.
Resultatet visar att lärarna i fråga har olika synsätt på sin undervisning. Alla undervisar både
enskilt och i grupp, och gruppundervisning blivit allt vanligare under senare år. Lärarna skulle
önska en mer varierad undervisningsverksamhet med både enskild undervisning och olika
gruppsammansättningar i en inkluderande men ändå differentierande miljö. De bedömer den
enskilda undervisningen utifrån en estetisk kultursyn och gruppundervisningen utifrån en antropologisk
kultursyn. Analysen och resultatet av litteraturstudierna visar dock att denna
sammankoppling inte är förenlig med en metodikutveckling av instrumentalundervisning i
allmänhet, och enskild instrumentalundervisning i synnerhet.
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2005Author
Lidman, Nils
Johansson, Anders
Keywords
instrumentalundervisning
enskild undervisning
differentiering
gruppundervisning
inkludering
Series/Report no.
ht05 6110-18
Language
sv