• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Instrumentalundervisning – enskilt eller i grupp?

Sammanfattning
Institution: Musikhögskolan vid Göteborgs universitet Författare: Nils Lidman, Anders Johansson Titel: Instrumentalundervisning – enskilt eller i grupp? Sökord: instrumentalundervisning, enskild undervisning, gruppundervisning, differentiering, inkludering Detta arbete handlar om instrumentalundervisning på kulturskola. I fokus för arbetet ligger instrumentallärares syn på enskild undervisning och gruppundervisning. Syftet är att undersöka vad några instrumentallärare i kulturskolan har för uppfattningar om begrepp som enskild undervisning, gruppundervisning, inkludering och differentiering, samt hur de undervisar i förhållande till dessa. Är deras uppfattningar förenliga med styrdokument och pedagogisk forskning? Arbetet består av en litteraturstudie och en kvalitativ intervjuundersökning av fem instrumentallärare på olika kulturskolor. Resultatet visar att lärarna i fråga har olika synsätt på sin undervisning. Alla undervisar både enskilt och i grupp, och gruppundervisning blivit allt vanligare under senare år. Lärarna skulle önska en mer varierad undervisningsverksamhet med både enskild undervisning och olika gruppsammansättningar i en inkluderande men ändå differentierande miljö. De bedömer den enskilda undervisningen utifrån en estetisk kultursyn och gruppundervisningen utifrån en antropologisk kultursyn. Analysen och resultatet av litteraturstudierna visar dock att denna sammankoppling inte är förenlig med en metodikutveckling av instrumentalundervisning i allmänhet, och enskild instrumentalundervisning i synnerhet.
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/260
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
ht05-6110-18.pdf (170.0Kb)
Datum
2005
Författare
Lidman, Nils
Johansson, Anders
Nyckelord
instrumentalundervisning
enskild undervisning
differentiering
gruppundervisning
inkludering
Serie/rapportnr.
ht05 6110-18
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV