Hur lärare erfar koncentrationssvårigheter bland elever
Sammanfattning
Bakgrund och relevans för läraryrket
Under den tid som jag deltagit i arbetet i skolan under vår verksamhetsförlagda utbildning har jag stött på många
elever som av olika anledningar har svårt att koncentrera sig. Läraren måste ta hänsyn till eleven och anpassa
undervisningen efter den elevens förutsättningar och behov enligt läroplanen. Beroende på vilket perspektiv
läraren har bemöter de eleven som uppvisar koncentrationssvårigheter och hanterar koncentrationssvårigheterna
på olika sätt. Hur erfar lärare att de formar miljön och undervisningen för att ge alla elever störst möjlighet att
lyckas undrar jag.
Syfte och frågeställningar
Syftet är att undersöka hur lärare erfar och hanterar koncentrationssvårigheter bland elever. Tanken är att
beskriva hur lärarna upplever elevernas koncentrationssvårigheter, vilket perspektiv de har och hur de formar
miljön och undervisningen för att ge alla elever störst möjlighet att lyckas.
- Hur erfar lärare koncentrationssvårigheter bland eleverna?
- Hur uttrycker lärare att de hanterar elevernas koncentrationssvårigheter?
Metod
Jag har använt en kvalitativ studie med samtalsintervjuer. Intervjuerna är av en halvstrukturerad karaktär och
analyserades utifrån studiens syfte och frågeställningar.
Resultat
Resultaten visar att lärare erfar koncentrationssvårigheter bland elever på olika sätt. Det mest förekommande
perspektivet bland lärarna var att det ligger i miljön och situationen vad eleverna som uppvisar koncentrations-
svårigheter har svårt med och när. Några lärare uttryckte däremot att problemet ligger hos eleven. Lärarna
hanterade elevernas svårigheter genom att anpassa miljön och undervisningen på olika sätt och de beskrev ett i
huvudsak kategoriskt perspektiv på den specialpedagogiska verksamheten. När det gällde handledning från
specialpedagog för hantering av elever som uppvisar koncentrationssvårigheter gav många lärare uttryck för en
mättnad då de menade att de får allmänna tips och råd som inte medförde ny information.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2011Författare
Nyström, Anna
Nyckelord
Koncentrationssvårigheter
perspektiv på specialpe
Språk
sv