Pedagogers delaktighet i leken på förskolan - En studie om pedagogers medverkan och inställning till lek ur så väl vuxen- som barnperspektiv.
Abstract
Sammanfattning
Vårt syfte är fokusera på pedagogers delaktighet i leken och hur de tar in barns perspektiv för att främja lärande.
Vår huvudfråga är att söka reda på vilken form pedagogernas delaktighet tar sig i leken. Vi har genomfört en
kvalitativ studie och gjort intervjuer med pedagoger och barn på vår VFU-förskola. Det resultat vi kommit fram
till är att pedagogernas roll i leken är främst stöttande för att leken ska fungerar konfliktlöst, pedagogerna ser det
som ett viktigt mål att barnen ska bli självständiga lekare. Utöver den stöttande rollen är en stor del av
pedagogernas delaktighet bunden till miljöns utformande och tillhandahållande av material. Största delen av
dagen på förskolan består av ”fri lek” och pedagogernas uppfattning är att leken gynnar allt lärande men det är i
den ”styrda leken” som pedagogerna medvetet riktar barnens fokus mot ett specifikt lärandeinnehåll. Barnen på
förskolan uttrycker att pedagogernas arbetsuppgifter övervägande omfattar att finnas till hands när de leker och
ordna med rutinsituationer så som måltider. Eftersom att barnen leker större delen av sin dag på förskolan anser
vi att ett medvetet och reflekterat förhållningssätt till sitt eget deltagande som pedagog är nödvändigt och av stor
vikt för läraryrket. Vi anser att pedagogernas utgångspunkt skall vara barnens perspektiv för att kunna möta
barnen på deras villkor och ge dem de bästa lärandeförutsättningarna. Vi tror även att vår VFU-förskola har haft
vinning av deras deltagande i vår undersökning, det har gett dem möjlighet att få sätta ord på sina pedagogiska
val som hör leken till och gjort detta synligt för dem själva. Genom att ta del av arbetets slutprodukt får de även
ta del av kollegors och barns återspeglingar och vi tror att detta leder till en fortsatt diskussion om lekens
funktion på förskolan.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Jarnesand, Annika
Löfström, Glenn
Keywords
Lek. Pedagoger. Delaktighet. Medvetenhet. Pedagogi
Language
sv