Show simple item record

dc.contributor.authorJarnesand, Annikasv
dc.contributor.authorLöfström, Glennsv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:22:17Z
dc.date.available2011-06-30T16:22:17Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/26001
dc.description.abstractSammanfattning Vårt syfte är fokusera på pedagogers delaktighet i leken och hur de tar in barns perspektiv för att främja lärande. Vår huvudfråga är att söka reda på vilken form pedagogernas delaktighet tar sig i leken. Vi har genomfört en kvalitativ studie och gjort intervjuer med pedagoger och barn på vår VFU-förskola. Det resultat vi kommit fram till är att pedagogernas roll i leken är främst stöttande för att leken ska fungerar konfliktlöst, pedagogerna ser det som ett viktigt mål att barnen ska bli självständiga lekare. Utöver den stöttande rollen är en stor del av pedagogernas delaktighet bunden till miljöns utformande och tillhandahållande av material. Största delen av dagen på förskolan består av ”fri lek” och pedagogernas uppfattning är att leken gynnar allt lärande men det är i den ”styrda leken” som pedagogerna medvetet riktar barnens fokus mot ett specifikt lärandeinnehåll. Barnen på förskolan uttrycker att pedagogernas arbetsuppgifter övervägande omfattar att finnas till hands när de leker och ordna med rutinsituationer så som måltider. Eftersom att barnen leker större delen av sin dag på förskolan anser vi att ett medvetet och reflekterat förhållningssätt till sitt eget deltagande som pedagog är nödvändigt och av stor vikt för läraryrket. Vi anser att pedagogernas utgångspunkt skall vara barnens perspektiv för att kunna möta barnen på deras villkor och ge dem de bästa lärandeförutsättningarna. Vi tror även att vår VFU-förskola har haft vinning av deras deltagande i vår undersökning, det har gett dem möjlighet att få sätta ord på sina pedagogiska val som hör leken till och gjort detta synligt för dem själva. Genom att ta del av arbetets slutprodukt får de även ta del av kollegors och barns återspeglingar och vi tror att detta leder till en fortsatt diskussion om lekens funktion på förskolan.    sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectLek. Pedagoger. Delaktighet. Medvetenhet. Pedagogisv
dc.titlePedagogers delaktighet i leken på förskolan - En studie om pedagogers medverkan och inställning till lek ur så väl vuxen- som barnperspektiv.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record